Isolit se po Motúčku pustí do výroby invalidních vozíků

Jablonská firma IsolitBravo stále zvyšuje obrat i počet zaměstnanců. Chystá zcela novou konstrukci vozíku pro invalidy, otevření nové haly za sto milionů korun, ale i další humanitární konvoje na Ukrajinu.

ilustrační foto

JABLONNÉ NAD ORLICÍ Konstruktéři společnosti Isolit-Bravo v Jablonném nad Orlicí chystají úplně nové motorizované vozidlo. Půjde o zatím nevídanou variantu elektrických vozíků pro invalidy, které jsou obvykle příliš drahé.

„V našem novém prototypu jsme pohon umístili pod kolečkové křeslo, kde není vidět a ničemu nebrání. Ovládat si ho může invalida sám anebo ten, kdo ho zezadu veze. Není potřeba mít dvě křesla, jedno doma a jedno, se kterým jezdíte ven. Celková cena by tedy byla daleko nižší. Naše příslušenství je možné rychle oddělat, namontování je otázka dvou minut,“ řekl majitel společnosti Isolit-Bravo Kvido Štěpánek. Cenu zatím podnik nestanovil, vozík s pohonem nasadí na trh v příštím roce.

Inspirací byl úspěch motorizovaného kolečka

Do nového vozítka pro invalidy se podnik pustil po úspěchu, kterého na trhu dosáhl s motorizovaným kolečkem zvaným Motúčko.

Firma už totiž oslavila desítku tisíc prodaných kusů. Křivka jeho prodeje stále stoupá a letošek zřejmě bude historicky nejúspěšnějším rokem originálního pomocníka.

„Nejlepší léta má Motúčko ještě před sebou,“ říká však majitel a ředitel podniku Štěpánek.

Pro zájemce je údajně atraktivní samotné množství variant kolečka s akumulátorem a motorem – v Jablonném ho vyrábějí s výměnnými korbami, jako sněhový pluh nebo i pro orbu, s nástavbami pro vinaře, včelaře či rybáře, tříkolové, anebo coby „herkules“, tedy nosič těžkých břemen. Z Motúčka odvodili i konstrukci a výrobu speciálního paletového vozíku pro fabriky.

Plánovaná výroba invalidních vozíků a tím i pomoc nemocným lidem není náhodná. Souvisí s celkovým zaměřením firmy, která vyrábí i techniku pro zdravotní průmysl a angažuje se i v mnoha charitativních projektech.

Nyní chystá například ve spolupráci s Charitou České republiky a Člověkem v tísni vypravení už třetího konvoje s humanitární pomocí do poničené oblasti východní Ukrajiny. Podstatnou část nákladu zajišťuje Česká charita svojí sbírkou, která právě probíhá. Kdokoli může přispět. Isolit-Bravo poskytne zdarma nejméně pět kamionů. Konvoj s oblečením, moukou a dalšími trvanlivými potravinami vyrazí z Jablonného pravděpodobně ve druhé polovině října.

Pomoci má i nová hala

V současné době firma žije dokončováním největší jednorázové investiční akce, kterou je stavba Citrónu, jak nazývají zaměstnanci novou skladovací halu.

„Těšíme se na ni. Vzniká za pochodu, hotová bude do konce ledna. Stojí nás sto milionů korun i s vybavením. Dosud jsme válčili s místem, skladovací prostory chyběly a nyní se konečně dostáváme k tomu, že bude mít fabrika jeden výrobní tok od budovy ředitelství až po expediční rampy nejmodernějšího typu na jejím konci,“ řekl ředitel. Konvice, pánve, fritovací hrnce, vařiče, sušičky ovoce a další domácí spotřebiče vyrábí firma jen z malé části. Z větší je – jako celá Evropa – dováží z Číny, ale aspoň je před prodejem přezkušuje – podobně jako ve vlastní výrobě zkouší výrobky svoje.

Současný propad čínské ekonomiky může mít podle majitele na firmu dopad podobně jako na celou západní ekonomiku.

„Západ v podstatě naplnil Leninovu vizi, že kapitalisté v honbě za ziskem prodají komunistům i tu oprátku, na které je komunisté posléze oběsí. Ve zběsilé snaze vyrábět za pakatel předal Západ zadarmo Číně know-how nevyčíslitelné astronomické hodnoty – a plody této hlouposti začíná sklízet.“ Výroba dílů do automobilů tvoří nyní přibližně tři čtvrtiny obratu firmy, který činil loni 1,134 miliardy korun, o čtvrt miliardy víc než v roce předchozím.

„Letos čekáme narůst obratu o 6 až 10 procent, zisk zůstane na úrovni loňského roku, což považujeme za úspěch. Na konci loňského roku jsme měli 566 pracovníků, nyní je to už 640,“ řekl majitel firmy, které se viditelně daří, ostatně jako nyní celému českému hospodářství. Kvido Štěpánek si však nemyslí, že tento obecný trend potrvá dlouho.

„Mám dojem, že je česká ekonomika přehřátá a bohužel se dá čekat, že někde se sepne nějaký pojišťovací ventil a přijde ochlazení. Upřímně řečeno, radši bych viděl hospodářský růst ne ve výši čtyř procent, ale poloviční, přitom s pevnějšími fundamenty rozvoje, zatím tak pevné nejsou,“ dodal.

Jaroslav Hubený, redaktor MF DNES

Mladá fronta DNES

1 komentář

  1. Vozík je super,asi i ta cena bude taková a myslím,ze si to bude moci dovolit jen někdo,pojistovna to neuhradí a hlavně co se týká VZP.Nemajetny člověk může jen tiše závidět.

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.