Praktická a speciální škola v Jablonci nad Nisou je na hranici svojí kapacity. Přitom děti s mentálním postiženým stále přibývá.
Mnoho malých klientů tak musí praktická škola odmítat, i když by tedy pomoci chtěla. Děti s handicapem sice mohou v rámci začleňování chodit do běžných tříd, ovšem podle speciálních pedagogů to není vždycky pro děti nejlepší řešení.
Děti sedí kolem stolu a společně s paní učitelkou sypou hlínu do velké kulaté skleněné nádoby. Budou chovat žížaly. Dětí s handicapem žije kolem nás spousta. A přibývá jich, říká mi ředitelka speciální jablonecké školy Fronika Burešová.
Fronika BUREŠOVÁ, ředitelka speciální jablonecké školy:Které teda má kapacitu 520, ale z posledních tabulek jsme koukali, že opravdu máme strašně moc vlastně potencionálních klientů.
Spolu s civilizačními chorobami přibývá ve společnosti také handicapovaných dětí. Ty s lehčími postiženími mohou chodit do klasické základní školy. Trendem poslední doby je takzvané začleňování, tedy přítomnost zdravých dětí a handicapovaných spolužáků v jedné třídě. Jako každá věc to má svá pro a proti. A těch proti je často v tomto případě víc, svěřuje mi Fronika Burešová. Za svoji desítky let dlouhou praxi má zkušenosti s tím, že děti, které přejdou z běžné třídy do speciální, se cítí najednou mnohem líp. Tedy ve chvíli, kdy se rozkoukají a pochopí, že mají najednou úplně jinou péči.
Fronika BUREŠOVÁ, :Tak já prostě sledovala ty děti, který přišly ze základní školy. Ty děti přišly, seděly zaražený, vůbec prostě se nepřihlásily, nic, jenom čekaly na pokyny. Většinou se divily, když s nima člověk začal pracovat, protože ty děti jsou prostě odsunutý někam a teď čekaj, kdy na ně ten čas bude. A u nás potom úplně rozkvetly, prostě začaly se usmívat, začaly být spokojený, teď najednou dostaly jedničku, protože samozřejmě ty nároky jsou mnohem nižší, tak ty děti byly šťastný.
Začleňování může být výhodné, speciální školy ale mají a vždycky budou mít svoje důležité místo.
Fronika BUREŠOVÁ, :Že když má někdo lehké zrakové postižení, tak mu dáme brýle a může číst, může se vzdělávat. Když má sluchové, dostane naslouchadlo. Ale když má lehké mentální, co mu dáme?
Petr BEITL, primátor Jablonce /ODS/:Cítíme tu problematiku. Škola praktická je na hraně kapacity, ale je ve dvou budovách a ty budovy jsou v centru města. Myslím si, že pro tenhle druh školy to vůbec není dobré. A my hledáme mezi našimi volnými a školskými objekty řešení.
Primátor Jablonce Petr Beitl z ODS jedná s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou za Starosty a nezávislé. Oba politici věří, že najdou řešení, jak navýšit kapacitu jablonecké speciální školy co nejdříve.
Martin PŮTA, hejtman Libereckého kraje: Tak Liberecký kraj dlouhodobě řeší s Jabloncem, který je majitel těch objektů, nějakou dohodu o majetkoprávním narovnání, protože ty budovy jsou vevnitř dobře vybavené, mají skvělý personál. To jsem se dneska mohl přesvědčit, ale je potřeba do těch budov investovat a chápu, že ten nájemní vztah, kdy kraj platí víceméně symbolické nájemné za ty budovy, není pro město Jablonec úplně ideální.
Český rozhlas
Přidejte odpověď