Za větší počet romských dětí ve speciálních školách může incest, tvrdí slovenská vláda

ilustrační foto: Flickr.com

Nevládní organizace na Slovensku se ohradily proti tomu, jak vláda odpověděla na výtky Evropské komise, podle níž jsou romské děti diskriminované, pokud jde o přístup ke vzdělání a příliš často končí ve speciálních školách.

Radiožurnál

Vláda kritiku odmítá a jako jeden z argumentů uvedla, že v romské komunitě je: „Vyšší výskyt geneticky podmíněných poruch, protože slovenští Romové mají prý nejvyšší koeficient incestních vztahů v Evropě.“ Proti takovému vysvětlení romské segregace ve školství se ohradila řada odborníků, včetně analytičky Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Lucie Kováčové, podle níž vláda vychází z pochybné studie staré 30 let.

Lucia KOVÁČOVÁ, analytička, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť:
V podstatě ta studie, na kterou se vláda odvolává, není dohledatelná. To znamená, že není možné najít zdroj, kde by se dala například posoudit metodologie. Tato studie nebo tento výzkum, který byl vytvořen v roce 1987 na velmi omezeném vzorku 100 rodin olašských Romů v okrese Nitra, byl zmíněn v jednom článku v Lékařských obzorech, který byl z roku 2010. A ten samotný výzkum byl z roku 1987. To znamená, že vláda se odvolává na 30 let starý výzkum a na reprezentativní vzorky, na kterých se dají zevšeobecnit, /nesrozumitelné/ etnickou populaci na Slovensku, nejvíc tato studie, a je pravdivá či nevíme, i když jí neumíme dohledat, tak obecně mluví, když mluví o genetických poruchách u romského obyvatelstva, tak nemluví o mentálním zaostávání a o mentálním znevýhodnění, ale hovoří o metabolických poruchách, které vůbec nemají žádný /nesrozumitelné/ s mentálním znevýhodněním a výši výskytu mentálního znevýhodnění. A to nemůže být důvod na to, anebo nějaká obhajoba většího zařazení nebo nadměrného zařazení romských dětí do speciálních škol.

moderátor:
Takže podle vás ten argument slovenské vlády v odpovědi Evropské komisi je naprosto zavádějící a vyznívá možná až rasisticky?

Lucia KOVÁČOVÁ:
Ano, podle mě ano, ta studie, jak říkám, existuje, ona vůbec totiž nemluví o žádném incestu, vůbec nemluví o výši výskytu mentálního zaostávání, takže podle mě je absolutně nesprávně interpretovaná a podle mě i dost vláda do, úřad vlády, který se na toto odvolává, tak podle mě velmi, našel účel a jen potvrdil ty různé stereotypní nějaké představy o tom, jak Romové žijí, že tam je /nesrozumitelné/ incestního práva a tak dále, jestli ano, tak z tohoto hlediska je to velmi rasistické, neboť to podporuje vlastně nějaký stereotypní náhled na romskou populaci na Slovensku, navíc neexistují žádné studie, které by, o čem hovoří vláda, která by vlastně potvrdila tuto argumentaci.
A kde vy vidíte hlavní příčinu pokračující segregace romských dětí ve vzdělávacím systému, není to i tím, že velká část Romů žije izolovaně od většinové populace, v osadách?

Lucia KOVÁČOVÁ,
Hlavním tím problémem je ten samotný proces zařazování a samotná diagnostika romských dětí, oni jsou často velmi mylně diagnostikované jako mentálně zaostalé, variantu A, o hraničním pásmu, co vlastně další stupeň postižení, ale je to kvůli tomu, že ty psychodiagnostické nástroje, které se dnes používají, tak vůbec neberou do úvahy, z jakého socioekonomického prostředí ty děti pocházejí, ty děti často v 6, v 5 letech neví, jak držet barvičky, neumí rozlišovat geometrické tvary a to není proto, že by byly mentálně zaostalé, ale proto, že ony jednoduše nemají například přístup k těm barvičkám, nemají přístup k hračkám, které by rozvíjely jemnou motoriku, to znamená, že toto, že oni vlastně zaostávají v těchto zručnostech od ostatních dětí jen proto, že byli mentálně zaostalé, ale že jednoduše je nedostatek chudoby, často velmi hluboké chudoby v romských osadách a proto jsou vlastně zařazováni do speciálního školství, na místo toho, aby byly zařazené do běžného školství, aby jim byla poskytnuta nějaká asistence, aby vlastně dohnaly ty roky, běžné základní školy často nejsou připravené na integraci dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí, chybí často odborníci, pomocní zaměstnanci, asistenti, učitelé a speciální pedagogové, kteří by mohli pomoc.
Tolik Lucia Kováčová z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. A poslouchal ji i slovenský ministr vnitra Robert Kaliňák z hnutí Smer. Pane ministře, můžete potvrdit, že mezi argumenty, které uvedla vláda v odpovědi Evropské komisi, byla i zmínka o geneticky podmíněných poruchách mezi slovenskými Romy?

Robert KALIŇÁK
Vzhledem k tomu, že jsem ministr vnitra, tak to úplně nemůžu potvrdit, neboť jsem ji neměl k dispozici, ani jsem ji nečetl, ale když se mimovládní organizace ohradily, tak je vcelku předpoklad, že asi tam takováto zmínka byla.
Čili asi, když se vás teď budu ptát, z čeho vychází ten argument, o co autoři té zprávy, respektive odpovědi, se opírají, věděl byste to?

Robert KALIŇÁK,
Trošku je třeba upřímně říct, že byl jsem v nevládní organizaci, především pracují s různými studiemi a statistikami a lidé, kteří jsou v terénu, pracují s reálným životem a s reálnými dětmi, které jim přicházejí do rukou či do diagnostického centra, které jsou v každém regionu a rozhodují o dětech, vlastně jakým způsobem budou zařazeni do výchovného vzdělávacího procesu a v podstatě my se snažíme, aby jsme to nejlehčí postižení dokázali integrovat do regulérních základních škol, ale tam je takové drobné nepochopení, protože to, co vytýká Evropská komise, především souvisí s romskými třídami, v podstatě skoro čistě romskými třídami, kde je označeno, že toto je problém segregace, že vlastně nejsou míšené třídy, to je zase fakt, že v mnohých lokalitách je těch romských dětí prostě tolik, že bych řekl, že ty děti z majoritní společnosti už neumí ani přemýšlet, nebo to okolí ani neumí, oni zaplní polovičku jedné třídy a ty vyšší třídy jsou čistě romské, takže …tam je mnoho věcí nepochopených.
Ano. A vy tedy principiálně odmítáte výtky, že slovenští Romové jsou diskriminováni, co se týče přístupu ke vzdělání?

Robert KALIŇÁK
Tak to rozhodně, to určitě. A hlavně vytýkám i mimovládním organizacím, že se chytily tohoto jednoho argumentu, to nakonec vychází z reality především, z toho, že na určitý počet dětí je tu jednoznačně zvýšený problematický status, to znamená, to jsou děti z majoritní společnosti, nejvyšší počet dětí, které jdou na vlastně školy osobního typu nebo speciální školy, jak se jim říká. A děti z romských komunit jsou tu ve větším počtu. Ale vzhledem k tomu, že se statistika nevedla, to je to, jak jsem se dostal do rozporu s médii, anebo …
A jenom, abychom si v tom udělali jasno, vy souhlasíte s tím argumentem, že skutečně za mnohé může vysoký výskyt incestních vztahů, za tím byste stál?

Robert KALIŇÁK,
Já nejsem psycholog, ani lékař, abych říkal, že to může být, já jsem jen říkal, že je nevhodné vytýkat, že nemůžeme tyto argumenty pojmenovávat, nebo ne rasisticky hovořit o problémech, jestli si budeme zakrývat oči před těmi problémy, které v romské komunitě jsou, tak je nebudeme nikdy schopni vyřešit a budeme to skrývat za to, že o tomto nemluvme, neboť je to rasistické a nebo xenofobní, tak nic nevyřešíme. To je …přesně důvod, proč se vlastně zrušily statistiky o všech romských dětech, zrušily se statistiky o romských pachatelích, dneska vlastně nevíte, jakým způsobem přesně určit, které národnosti, nebo které komunity páchají větší trestnou činnost a tím pádem nemůžete řešit problém, nemůžete řešit jen symptomy, ale musíte řešit příčinu, a proto já jsem byl vlastně v tom konfliktu, že nesouhlasím s tím, abychom nemluvili o těchto věcech otevřeně, pokud nebudeme pojmenovávat věci /nesrozumitelné/, dejme tomu incestního problému, tak nemůžeme znát výsledky.
Vysvětluje slovenský ministr vnitra Robert Kaliňák. Děkujeme vám, na shledanou.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.