Generál a bezpečnostní odborník Andor Šándor upozornil na velké bezpečnostní riziko, které se odehrálo před několika týdny v Praze 6, kde byla kontaminována voda. Podle něj by mělo hl. město Praha dodávky pitné vody občanům lépe kontrolovat…
foto: Studio CI Art Photl
Největším bezpečnostním rizikem Prahy je chybějící kontrola nad strategickými komoditami, blackout a kybernetický útok. Na Pražské bezpečnostní konferenci to řekl generál a bezpečnostní odborník Andor Šándor.
Ten zároveň upozornil na velké bezpečnostní riziko, které se odehrálo před několika týdny v Praze 6, kde byla kontaminována voda. Lékaře tehdy vyhledaly skoro tři tisícovky lidí a 32.000 bylo zhruba týden bez vody.
„To, co považuji za velký problém, je, že Praha ztratila vládu nad strategickými komoditami. To je velký problém,“ řekl. Pozastavil se nad tím, že voda v Praze 6 nebyla při kontaminaci ihned vypnuta.
„Mnoho lidí mohlo být mrtvých, kdyby se nejednalo ‚pouze‘ o koliformní bakterie,“ zdůraznil. Je podle něj třeba, aby Praha měla kontrolu nad strategickými komoditami a nebyly zisky vyváděny do zahraničí. V řeči narážel na to, že pražskou vodovodní síť má pronajatu francouzská firma Veolia prostřednictvím své firmy Pražské vodovody a kanalizace.
Šándor zmínil v souvislosti s výpadkem vody v Praze 6 i chyby v koordinaci mezi integrovaným záchranným systémem a samosprávou. „Jednoznačně se potvrdilo, že není vyjasněno mezi pracovníky magistrátu i odborníky jak postupovat,“ řekl.
Nebezpečím je pro hlavní město podle jeho názoru i riziko kompletního výpadku energií, tzv. blackoutu. Cvičení blackout absolvovala Praha loni pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka. „Kdyby se blackout udál, tak by se udál na větší části Prahy, než bylo cvičení. V Praze by vodu neměl vůbec nikdo,“ řekl Šándor.
Šándor na konferenci v úvodu své řeči rovněž vyzval volené zástupce Prahy, aby stranické zájmy nepřevážily nad bezpečností Pražanů, což není podle něj zcela zažehnáno. Na co konkrétně narážel, neřekl. Ve své řeči také zdůraznil nebezpečí kybernetických útoků zejména v oblasti dopravy.
Přidejte odpověď