Počet asistentů pedagoga stoupá i ve školách Vyškovska. Ty ale nemají dost peněz na jejich platy. Příspěvky dostávají od kraje, ten se ovšem odvolává na ministerstvo.
Vyškovsko – Ještě před několika lety byli spíš výjimečným jevem. Kvůli neustále se zvyšujícímu počtu dětí, které mají diagnostikované různé typy vzdělávacích poruch a poruch chování, jsou asistenti pedagogů víc a víc potřeba. Shodují se na tom také ředitelé základních škol z Vyškovska. Nemají ovšem na jejich platy. A právě v tomto okamžiku naráží na problém, který může podle některých v budoucnu nabobtnat do takřka nezvládnutelných rozměrů.
„Zvýšený nárůst počtu asistentů není krytý rozpočtem školy. Asistenti u nás pracují na částečný úvazek: poloviční, třetinový, dvoutřetinový a podobně, podle toho, jak nám to v případě každého žáka doporučí pedadogickopsychologická poradna. Na jejich plat dostáváme příspěvek od kraje, ale ten není dostatečný. Rozdíl pak musíme vyrovnávat z vlastního rozpočtu,“ poukázal například ředitel Základní školy Letní Pole ve Vyškově, kde nyní mají tři asistentky, Jiří Sochor. V řeči čísel je to tak, že konkrétně jeho škola musí platit dohromady asi 1,75 asistenta. Krajský příspěvek ale stačí na mzdu jen o něco málo víc než jednoho.
Stanovují méně
Kromě toho poradna podle Sochora ne vždy diagnostikuje žákovi tolik hodin s asistentem, kolik skutečně potřebuje. „Například dítě na invalidním vozíku potřebuje asistenta prakticky nepřetržitě: v deváté třídě to dělá dvaatřicet hodin týdně. Jenže poradna stanoví jen pětadvacet. Je to opravdu zásadní problém. Škola je po stránce peněz vlastně trestaná za to, že poskytuje vzdělání dětem se speciálními potřebami. Příspěvky by měly odpovídat tomu, kolik škola na placení asistentů potřebuje,“ upozornil Sochor.
Podle mluvčí Jihomoravského kraje Denisy Kapitančikové kraj žádné formální stížnosti neeviduje. „Víme ale, že školy by přivítaly příspěvek vyšší. Bohužel disponibilní zdroje peněz ze státního rozpočtu nám to neumožňují. Odměňování asistentů pedagoga je plně v kompetenci ředitele školy. Kraj zabezpečuje jejich placení v souladu s pravidly pro rozpis rozpočtu. Kromě toho školy dostávající příplatky na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami dle jednotlivých druhů zdravotního postižení,“ vysvětlila mluvčí.
I krajský úřad ovšem vnímá problém podobně jako někteří ředitelé: víc integrovaných žáků znamená větší potřebu asistentů. „Ministerstvo školství podporuje integraci bez adekvátního navýšení množství peněz, které to vyžaduje,“ potvrdila Kapitančiková.
Jak ale tvrdí například ředitel Základní školy Komenského ve Slavkově u Brna Vladimír Soukop, byla by vhodná změna nejen, co se týká peněz, ale obecně celé problematiky. „Integrace žáků je velice citlivé téma. Panuje trend, kdy je skoro každé dítě, které by dřív chodilo na speciální školu, takřka nucené navštěvovat běžnou základní. A to je často zničující: pro dítě samotné, jeho rodiče i školu. Máme u nás děti, které jsou velmi obtížně zvladatelné. Vyrušují, jsou agresivní a zároveň nezvládají učivo. Ale kvůli urputné snaze zařadit je do klasického vzdělávacího procesu celý tento proces trpí. A tím i ostatní žáci, kteří mají stejný nárok na vzdělávání,“ řekl Soukop, na jehož škole jsou nyní čtyři asistenti.
Citlivější přístup k integraci by podle něj prospěl všem dotčeným. „Je třeba si uvědomit, že žákovi, který pro klasické učení není stavěný, by víc vyhovovalo jiné vzdělávací prostředí. U nás je nešťastný,“ poznamenal.
Individuální přístup
Tím prý ale v žádném případě nechce říct, že to platí pro každé dítě třeba s diagnózou poruchy chování. „Ke každému žákovi je při rozhodování, na jakou školu ho dát, třeba přistupovat individuálně a vyhodnotit všechna pro a proti,“ zdůraznil Soukop.
Pokud se tak nestane, škola, jak dodal, bude s postupujícím časem potřebovat stále víc asistentů. „Tyto pracovníky potřebujeme. Ve vzdělávacím procesu jsou při současném stavu neocenitelní. Ale těžko říct, kde budeme brát peníze na jejich platy, když je už nyní příspěvky z kraje nepokryjí,“ doplnil.
Asistent musí být schopný poradit si s mnoha různorodými potřebami dětí. „Rozdílné věci logicky vyžadují děti se zdravotním postižením a pak ty, které mají problémy se vzděláváním. Ale práce s každým žákem je docela jiná a nic neplatí obecně,“ uvedla asistentka pedagoga Základní školy na Letním poli ve Vyškově Libuše Suchá.
ADAM HRBÁČ
Vyškovský deník
http://vyskovsky.denik.cz/
Přidejte odpověď