Jednotné závěrečné zkoušky na učilištích a pomoc při začleňování žáků s hendikepem do běžného vzdělávání jsou některé z mnoha změn, které přináší novela školského zákona.
Navrhuje ji ministerstvo školství pod vedením Marcela Chládka z ČSSD. Senátoři ji pravděpodobně schválí. Doporučily už to i výbory pro školství a zdravotnictví.
Usnadnit dětem se sociálním, zdravotním i mentálním hendikepem vzdělávání by podle novely měly třeba speciální učebnice, individuální plány, asistenti nebo tlumočníci do znakové řeči. „Jsou to také body, která se týkají bezbariérového přístupu pro základní a střední školy, protože ho má pouze malé procento z nich,“ popsal ministr školství Marcel Chládek z ČSSD další opatření, která zákon zavádí.
Podle místopředsedy výboru pro vzdělávání senátora Milana Peška z ODS ale novela neodpovídá na otázku, kde na zaváděné změny vzít peníze. „Stejně tak si myslím, že by mohlo být rizikem, když se neuvolní finanční prostředky na všechny záměry, které v tom zákoně jsou, tak by se situace nemusela vůbec zlepšit. Pan ministr mluvil na výboru o jedné až dvou miliardách, takže to nejsou zanedbatelné finanční prostředky,“ řekl.
Nový zákon neupravuje domácí vzdělávání. Podle ministra školství Chládka má plošné umožnění této výuky řadu rizik. „Jedno z nich je například socializace dítěte a také to může být zneužito extrémními světonázory. Tady podotýkám, že podobný názor je v některých státech v zahraničí, kde i kvůli některým skupinám domácí vzdělávání na druhém stupni nemají,“ vysvětlil.
Novela původně vzbudila pozornost i tím, že chce zakázat ve školách prodávat nezdravé potraviny. Zákaz by se týkal i reklamy na ně. Děti by už neměly mít možnost kupovat k svačině balené cukrovinky, klasické bagety nebo slané pochutiny. „Již se nestane, že by v českých školách byly automaty s nezdravým pitím nebo potravinami. Na podporu zdravého životního stylu a stravování chceme navázat i debatou se školními jídelnami,“ řekl Chládek.
Z vládního návrhu zákona už vypadl registr pedagogických pracovníků, o který do poslední chvíle bojoval ministr Chládek. Říká totiž, že by zabránil tomu, aby se ředitelům škol nabízela spousta pedagogů, kteří chtějí učit třeba češtinu, ale žádný zájemce o fyziku nebo matematiku. Školy by neměly učitele na prázdniny propouštět, návrh schválila vláda Sněmovna schválila školskou novelu, registr učitelů odmítla.
Přidejte odpověď