Adéla Skopalová je jobcoach

Moravskoslezský kraj začal podporovat zaměstnávání osob s postižením novým projektem, který zřídil sedm jobcoachů. Na Krnovsku a Bruntálsku působí jako jobcoach Adéla Skopalová.

Krnovsko, Bruntálsko – Kdo je to vlastně jobcoach? Jde o profesionálního asistenta, který provází zdravotně, smyslově nebo mentálně postiženého člověka při hledání zaměstnání.

Adéla Skopalová ze Slezské diakonie působí jako jobcoach – pracovní konzultantka pro oblast Krnovska a Bruntálska.

Zaměstnání i cvičná praxe

Komu jobcoach pomáhá? „Pracuji především s klienty, jejichž handicapem je mentální postižení. Většinou je jejich vzděláním základní nebo speciální škola, takže v úvahu přichází jen nekvalifikované profese. Mohou najít uplatnění jako uklízečky, zahradníci nebo třeba pomocné síly v kuchyni na umývání nádobí a čištění zeleniny. Pokud se s firmou nedohodneme na běžném pracovním poměru za mzdu, má pro nás smysl i cvičná praxe. Klient sice určitou dobu pracuje zadarmo, ale přímo v praxi zjišťuje jak obstojí v náročném pracovním procesu a jeho zaměstnavatel si může zase ověřit kolik práce dokáže zastat, jak je zodpovědný či samostatný. Vítáme každou příležitost, aby se zaměstnanec a zaměstnavatel mohli vzájemně oťukat,“ představila profesi jobcoach Adéla Skopalová, která na Krnovsku a Albrechticku spolupracuje s Harmonií a na Bruntálsku se Sagapem.

Co řeší jobcoach

Jobcoach je k dispozici také firmám, které potřebují vysvětlit legislativu v oblasti podporovaného zaměstnávání. „V podstatě hledám model, který bude přínosem pro obě strany, zaměstnavatele i zaměstnance,“ doplnila Skopalová. Úkolem jobcoacha je například připravit svého svěřence na vstupní pohovor a pomoct mu vybrat a vyhledat vhodné zaměstnání.

Podporuje ho v rozhodování i ve zvládání problematických situací. Při nástupu pomůže řešit administrativní náležitosti i navázání vztahů se spolupracovníky. Může jim být oporou také přímo na pracovišti, kde kvůli postižení nováčka mohou vznikat nedorozumění při komunikaci nebo zapracování.

Dlouhá transformace

Zřizování jobcoachů pro lepší komunikaci osob s postižením a zaměstnavatelů je jen dalším krokem v dlouhém procesu transformace sociálních služeb. Začalo to před lety změnami v bydlení, kdy handicapovaní obyvatelé nevyhovujících velkokapacitních ústavů byli směrováni do vhodnějších zařízení a do bytů, které svou kvalitou a prostředím odpovídají běžnému životu.

Ti, kteří po dlouhá léta žili v ústavech s kolektivním režimem a s omezenou možností naplňovat svá přání, postupně zjišťují, že ke standardnímu životnímu stylu patří nejen bydlení, ale také práce a finance.

Učí se hospodařit s penězi, zvládat domácí práce, hledat svou seberealizaci a navazovat nové vztahy. Dalším krokem je zaměstnání, které hraje velmi důležitou roli pro každého člověka, včetně těch s postižením. Kvůli svým handicapům mají omezené šance najít odpovídající zaměstnání, a právě proto kraj přišel s pilotním projektem jobcoach.

Mění se i terminologie

Jak postupuje o integraci postižených do běžné společnosti, mění se i oficiální terminologie. V minulosti pracovníci ústavů pečovali o své „pacienty“ nebo dokonce „chovance“. Později se z nich stali „klienti“, které pracovníci ochraňovali. Nyní se tyto delikátní vztahy a termíny mění na „uživatel sociálních služeb“ a podobně.

Ani krajský projekt jobcoach není nic nového pod sluncem. Dříve byly srovnatelné služby nabízené pod označením podporované zaměstnání, aktivizační služby, sociální začleňování, nácvik dovedností a podobně. Ti, kteří mají zájem o služby jobcoacha, mohou psát na mailovou adresu a.skopalova@slezskadiakonie.cz.

FIDEL KUBA
Bruntálský deník
http://www.bruntalsky.denik.cz/

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.