Začleňují romské děti do škol

ilustrační foto Flickr

Vzdělávat společně děti z romských rodin s těmi z majority. Cíl, který má projekt Vzdělání – základ života. Zapojeno je do něj 5 ostravských základních škol a několik škol mateřských. O tom, jak je to v Kanadě, hovořil velvyslanec Otto Jelínek.

Česká televize

Na Základní škole Vrchlického se vzdělává asi 400 dětí. Čtvrtina pochází ze sociálně znevýhodněných rodin. Zapojení mezi běžné školáky, takzvaná inkluze, se tam daří a škola chce být příkladem pro ostatní.

V jedné škole učí Jarmila Rojková už 41 let. Věnuje se hlavně romským dětem a těm ze sociálně znevýhodněného prostředí. Za svou práci dostala před 3 lety jedno z nejprestižnějších ocenění pro učitele – medaili Jana Amose Komenského.

Na každé dítě podle ní platí jiná metoda. Je potřeba ji hledat a zkoušet. A na této škole se to Jarmile Rojkové i jejím kolegům daří. Z téměř 400 dětí asi čtvrtina pochází ze sociálně znevýhodněných rodin, mnohdy romských.

Řadit tyto děti mezi běžné školáky má podle učitelek jednoznačně smysl. Umožní jim to třeba sáhnout si na vyšší vzdělání.

V Ostravě se konal seminář o inkluzivním vzdělávání Romů, kterého se účastnili pedagogičtí pracovníci i zástupci ministerstva školství. Akci financovalo velvyslanectví Kanady a zahájil ji kanadský velvyslanec Otto Jelínek.

Pane velvyslanče, tak jaké rozdíly jsou mezi inkluzivním vzděláváním v Kanadě a v Česku a je jedním z těch rozdílů i množství financí, jak jsme právě slyšeli v reportáži?

Otto JELÍNEK:
Kanada je multikulturní země, nemáme mnoho problémů, které jsou, které mají souvislost s inkluzivním vzděláváním. A snažíme se, aby děti, které jsou mentálně nebo zdravotně postižené, vždycky měly možnost mít stejný přístup k vzdělání jako všechny ostatní děti a vždycky se snažíme o speciální financování, pokud je toto nutné pro další speciální vzdělávání.

:Kdo to speciální financování má na starosti. Vláda nebo jednotlivé kraje, území?

Otto JELÍNEK:
Jsou to provincie, nejde o národní vládu. Takže tyto provinční vlády jsou zodpovědné za vzdělávání, ale vláda zajišťuje, že financování tohoto multikulturního vzdělávání má pevné základy, takže můžeme stále přesvědčovat jednotlivé provincie, aby dostatečně financovaly toto vzdělávání a věnovaly tomu řádnou pozornost. A v České republice dodatek ke školskému zákonu, který byl v nedávné době přijat, může také prospět financování tohoto vzdělávání.

Už jste to načrtnul v té první odpovědi, jak se tedy daří začleňovat menšiny v Kanadě?

Otto JELÍNEK
Víte, my jsme, Kanada je strašně tolerantní země. Budu mluvit anglicky. Takže Kanada je velmi tolerantní země, takže pro nás je velmi jednoduché toto implementovat. A snažíme se, aby lidé z celého světa byli u nás vítáni, mohli přinést své myšlenky, tradice do Kanady a především se stávají Kanaďany. Takže není to jen nějaká miska, ve které se všechno mísí, ale kanadské myšlenky, tradice, než, než náboženství, lidé mají přístup, stejný přístup k těmto věcem, ale Kanada je vždycky na prvním místě.

:Pane velvyslanče, děkuju vám za rozhovor.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.