Chcete vědět, kolik za vás lékař naúčtoval VZP? Vyzvedněte si přehled za rok 2014

ilustrační foto: Ivonne Wierink / Photoxpress

Na šest milionů klientů VZP si už může požádat o bezplatný přehled péče, kterou na ně v loňském roce lékaři vykázali. Ročně tuto službu využívá víc a víc lidí a čas od času zjišťují i velmi kuriózní nesrovnalosti.

ilustrační foto: Ivonne Wierink / Photoxpress

Pětatřicetiletý inženýr Pavel Š. ze středních Čech chtěl vědět, jakou péči o něj v uplynulém roce lékaři vykázali Všeobecné zdravotní pojišťovně. A nestačil se divit – na výpisu objevil mimo jiné preventivní gynekologickou prohlídku.

Podobných případů, i když ne vždy tak křiklavých, oznámí ročně klienti několik stovek. Pokud i vás zajímá, kolik stála zdravotní péče, kterou jste loni čerpali, a jestli i vy nemáte ve vyúčtování výkony, které vám lékaři neprovedli, je teď pravý čas požádat VZP o přehled.

Ve Všeobecné zdravotní pojišťovně jsou nyní k dispozici všechna data, která jsou potřebná pro vydávání přehledů vykázané péče za celý rok 2014. Nic proto nebrání tomu, aby klienti o přehledy žádali a obratem jim byly vystavovány. Pojišťovně tak mohou pomoci odhalit případné nesrovnalosti.

Jestliže pojištěnec zažádá o výpis z osobního účtu, je zdravotní pojišťovna povinna písemně mu poskytnout jedenkrát ročně údaje o službách uhrazených za něj v období posledních 12 měsíců. A to včetně zaplacených regulačních poplatků a doplatků za částečně hrazené léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely. Služba je bezplatná.

Na přepážkách VZP si přehled vykázané péče ročně vyžádá kolem 100 tisíc klientů. Pracovníci pojišťovny ho vystaví na počkání. Zájem rok od roku roste řádově v jednotkách procent. Přehled lze zaslat i prostřednictvím elektronické komunikace, tzv. Portálu VZP, nebo o něj požádat písemně. Více zde.

Velká část nesrovnalostí, na které klienti upozorní, se při následném prověřování vysvětlí jako administrativní nedopatření. Stačí, když se lékař přepíše například v jedné číslici rodného čísla klienta a už vykáže péči na někoho jiného (stejně tak stačí jeden překlep v číselném kódu výkonu). Stejně se vysvětlil i v úvodu zmiňovaný případ muže, na kterého gynekolog omylem vykázal preventivní prohlídku.

Pokud klienti zjistí ve svém přehledu nesrovnalosti, měli by co nejdříve informovat VZP, která vše prošetří. Bohužel, stále je jen malé procento lidí, kteří chtějí situaci řešit. Klienti se obávají reakce „svého pana doktora“, se kterým si to nechtějí rozházet. Tato obava je ale zbytečná – VZP provádí kontroly ve zdravotnických zařízeních běžně a na základě nejrůznějších podnětů v průběhu celého roku.

Jak VZP prověřuje podané podněty? Jak může postupovat u lékařů, zjistí-li, že úmyslně vykazují neprovedenou péči? Kde najít formulář, pokud chcete o výpis požádat písemně? Podrobnosti najdete zde.

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.