Kontroloři již začali s kontrolami plnění povinnosti restaurací uvádět alergeny v jídle. Jaké jsou výsledky prvních kontrol?
ilustrační foto: Reggie Bibbs / Flickr.com
tisková zpráva
Od 13. prosince loňského roku platí povinnost provozovatelů zařízení poskytujících stravovací služby uvádět informaci o přítomnosti alergenů v jednotlivých pokrmech.
V lednu provedli hygienici první kontroly.
Alergeny mohou být uváděny různým způsobem – přímo v jídelním lístku, vyvěšením na viditelném místě v provozovně nebo prostřednictvím ústní informace, kterou zákazníkovi podá obsluha před uskutečněním objednávky. „Za splnění povinnosti nelze považovat situaci, kdy je tato informace poskytnuta až na výslovnou žádost spotřebitele. Ten musí být minimálně dopředu jasným způsobem informován o tom, kde informaci o případné přítomnosti alergenů v provozovně stravovacích služeb obdrží,“ upřesňuje hlavní hygienik ČR Vladimír Valenta.
Za leden 2015 bylo ve stravovacích zařízeních provedeno celkem 1032 kontrol, jejichž součástí byla také kontrola plnění povinnosti informovat spotřebitele o přítomnosti alergenů v pokrmech nabízených v provozovně. Z tohoto počtu bylo zjištěno 130 závad.
Nejčastější nedostatky:
– informace o alergenních složkách byla sice viditelně umístěna, ale alergenní složky nebyly vztaženy ke konkrétním pokrmům
– opomenutí povinnosti informovat o alergenních složkách i u nápojů podávaných ve stravovacích službách
– neúplné informace o všech alergenních složkách, opomenutí přítomnosti alergenních složek v balených potravinách používaných pro přípravu pokrmů
– opomenutí uvedení alergenních složek u potravin nebalených nabízených v provozovnách stravovacích služeb, např. nabídka vlastního pečiva v kavárnách nebo cukrárnách, cukrářských výrobků, nebo neuvedení dodávek nebalených potravin do provozoven stravovacích služeb, např. dodávky pečiva od externího dodavatele
– informace jsou k dispozici, ale spotřebitel není upozorněn na to, kde a kdo mu tyto informace poskytne
„V rámci lednových kontrol došlo také k případům, kdy informace nebyla poskytována vůbec, a to nejčastěji díky jazykové bariéře, neznalosti této povinnosti, nebo jejího nenaplnění. Nedostatky při informování zákazníků o alergenech v potravinách byly zaznamenány rovněž u pokrmů nabízených přes internet a rozvozu jídel na objednávku,“ shrnuje Valenta.
V případě nedostatků hygienici uložili opatření k nápravě situace a jejich plnění bude následně zkontrolováno. Finanční sankce nelze přesně vyčíslit, jelikož ve většině případů byla pokuta uložena i za další nedostatky současně zjištěné. Jedná se ale řádově o desetitisíce korun.
V průběhu ledna hygienici zvolili spíše cestu osvěty a edukace, než samotné represe. Nejlepší situaci zjistili v institucionálním stravování a ve velkokapacitních vyvařujících provozech, kde jsou provozovatelé s danou problematikou velmi dobře obeznámeni. Ve většině případů provozovatelé spolupracovali a měli viditelnou snahu zjištěné nedostatky odstranit.
Přidejte odpověď