Na zdar výstavy si připili galeristka Jana Laštovková, výtvarník Ladislav Macháček a bývalá Miss World Taťána Kuchařová. Výstava potrvá do 5. února 2015.
Dnes skoro devadesátiletý muž, nedělní malíř Ladislav Macháček, trpěl od mládí oční vadou. V osmdesáti letech ho připravila o zrak úplně, malování se však nevzdal. Dodnes vystavoval “malíř s bílou holí” celkem šestkrát. Sedmá výstava v malé galerii Villy Pellé je průřezem jeho tvorby od počátku 60. let do poloviny 90. let dvacátého století. Zastoupeny jsou olejomalby s nejoblíbenějšími motivy malíře – dětství, domov, příroda, ženy a venkov.
V malbách lze vysledovat vliv velkých moderních a nejen českých umělců – od Paula Cézanna po určitý kubistický nádech. Hlavní osobností, která určila směr Macháčkovy malby, byl Jan Špála, s nímž se malíř stýkal a který ho přiměl vyměnit temperu za olej.
Ladislav Macháček se narodil 5. září 1928 v Semíně v Pardubickém kraji. V letech 1948 až 1950 studoval Státní grafickou školu, později Vyšší školu uměleckého průmyslu v Praze, kde byl žákem malíře Zdeňka Baleše a malíře, grafika a ilustrátora Karla Müllera. Současně absolvoval jednoroční sochařský kurs. Život pana Macháčka byl velmi pestrý a profesně zajímavý, byl učitelem na základní škole, pracoval jako kreslič a výtvarník ve vojenské akademii a také jako písmoznalec.
Setkání s Janem Špálou
Od mládí trpěl oční vadou, i přes svůj handicap však celý život maloval. Ve vlastní tvorbě, jak sám o sobě Ladislav Macháček říká, byl malířem nedělním. Vedle počátečního vlivu osobností, u kterých studoval, měli na jeho tvorbu vliv osobní kontakty s akademickým malířem Janem Špálou a akademickým sochařem a řezbářem Vojtěchem Suchardou. Jan Špála ho zásadně ovlivnil tím, že jeho tvorbu podrobil kritice, podle které v jeho v obrazech chyběla modernost.Právě oční vada způsobila, že inklinoval k modré barvě. A právě Jan Špála mu doporučil pokračovat v “modrých obrazech.”
Krajina, figura, hudba
Těžištěm tvorby Ladislava Macháčka je malba. Krajiny a figurální kompozice, jejichž podstatným prvkem je barva a světlo. Hlavním zdrojem inspirace mu bylo rodné Polabí a běžné denní výjevy, které okolo sebe pozoroval a které v něm utkvěly. Základním motivem v malbě byla krajina, a to buď samotná, nebo se zakomponovanými lidskými postavami. Lze říci, že vychází z realismu, který obohacuje ve svých obrazech filosofickým a básnickým pohledem. Hluboký vztah k hudbě a poezii, právě tak jako velký zájem o vesmír a astronomii, mají svůj odraz v jeho malbě. Pomáhají mu k vytvoření správného rytmu a vyváženosti. Bez významu není ani jeho láska ke klasické hudbě a touha po vědeckém poznání světa.
Nedělní malíř
Jako správný nedělní malíř se Ladislav Macháček se svými obrazy nedokáže rozloučit. Například Janu Kodešovi trvalo téměř dva roky, než pana Macháčka přemluvil, aby obraz s motivem z pražského Karlína, kde se Wimbledonský vítěz narodil, mohl zdobit stěny jeho domova.
Výstava v malé galerii Villy Pellé
Své obrazy měl Ladislav Macháček dodnes možnost vystavit celkem šestkrát, a to v Přelouči a v Praze, kde vystavoval společně se svou manželkou. Středeobodem výstavy je obraz Léto na Labi (Jiřice), 1962, zachycující poklidný život v obci Jiřice. Letní barvy, mladé ženy a čirá vodní hladina vytvářejí téměř exotickou atmosféru. I v dalších obrazech autor čerpá ze svého rodného kraje, Polabí. Z domu, kde vyrůstal, zahrady na chatě v Kostelci nad Labem, kde s manželkou trávili volné chvíle a z přilehlých vesnic, lesů a luk.
Přidejte odpověď