Mobil zdravotně postiženým řidičům poradí, kde zaparkovat. Praha se snaží v dopravě zlepšovat technické vymožeností. Technická správa komunikací umisťuje do ulic čidla, díky kterým řidiči poznají, kde zaparkovat.
Aby byl provoz v Praze co nejbezpečnější a také pohodlnější, testují se v ulicích moderní technologie.
1. Najít v centru místo k zaparkování není ve všedních dnech nic snadného. Komplikovanou situaci v tomto ohledu mají především zdravotně postižení řidiči. Míst pro invalidy, která nejsou vázaná na konkrétní poznávací značku vozu, je totiž v ulicích jen omezený počet. Technická správa komunikací se proto rozhodla, že na tato místa začne instalovat speciální čipy, které řidičům hledání vhodného místa ulehčí.
Čidlo rozpozná, zda je parkovací místo obsazené či nikoliv. Tuto informaci pošle do systému, na který bude napojena mobilní aplikace. Tu si řidič stáhne na svůj chytrý mobil a jednoduše díky ní zjistí, která místa pro zdravotně postižené jsou v Praze právě volná.
„Technologie nabízí do budoucna i další funkce, například napojení na městskou policii a hlášení neoprávněného parkování,“ vysvětluje ředitel TSK Ladislav Pivec s tím, že čidla jsou v rámci testovacího provozu zatím umístěna na dvanácti místech.
2. Chytrý telefon se pro řidiče brzy stane důležitou pomůckou při jízdě metropolí. Ve chvíli, kdy město spustí nový systém zón placeného stání, budou mít v nových oblastech řidiči možnost dočasně zaparkovat „na modré“ i bez rezidentské karty.
Bude to však mít jednu podmínku. Řidič bude muset za parkování zaplatit pomocí mobilní aplikace, kterou si stáhne do telefonu. Na místě modrých zón totiž nebudou stát klasické automaty na parkování.
3. Na přechodech pro chodce se osvědčila odpočítávadla, která lidem ukazují, za jak dlouho padne zelená, nebo naopak červená. První taková se v ulicích objevila před dvěma lety. TSK nyní začala v ulicích zkoušet nové typy, které fungují i na semaforech, jejichž režim se přizpůsobuje aktuální dopravě. Původně šla odpočítávadla umisťovat pouze na místa, kde se časová prodleva mezi červenou a zelenou na semaforech neměnila.
Zatímco nyní se odpočítávadla nacházejí na deseti místech Prahy, už v polovině příštího roku se jejich počet výrazně zvýší. Podle ředitele TSK Ladislava Pivce na přechodech přibudou desítky nových měřičů času. Konkrétní místa teprve silničáři vytipují.
5. Informační tabule ukáže dojezdovou dobu
Řidiči, kteří jezdí po Hlávkově mostě směrem k Muzeu, se na tamní informační tabuli zpravidla dočítali, že ve Wilsonově ulici je stupeň dopravy číslo 4. Nic víc. Nyní tabule ukazuje, za kolik minut přesně řidič dojede na náměstí I. P. Pavlova a jaké zpoždění při cestě nabere. „Jak se ukazuje, toto sdělení pomáhá řidičům lépe vyhodnotit situaci a také lépe snášet následný stres,“ vysvětluje Pivec.
Dobu zpoždění zatím řidičům ukazuje patnáct informačních tabulí. Do budoucna jich však bude přibývat. TSK navíc pořídila ještě jednu mobilní informační tabuli, která je součástí přívěsného vozidla. Tu bude podle potřeby umisťovat na různá místa v Praze.
celý článek je v dnešní MfD
Přidejte odpověď