Praha a Brno se potýkají s ultrajemným prachem víc než Berlín

V Praze a Brně bylo naměřeno významně vyšší znečištění ultrajemným prachem než ve srovnatelných lokalitách v Berlíně a Kodani. Jde o tak velké znečištění, že může vážně ohrožovat zdraví a podílet se na vzniku závažných onemocnění.

Ukazují to výsledky měření ultrajemných prachových částic, které na pozvání dánského velvyslanectví a Centra pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) provedl v Česku expert Dánské ekologické rady Kaare Press-Kristensen. Představil je na tiskové konferenci v Praze.

Dánský odborník doporučil Praze, která má jako první město v Česku mít nízkoemisní zónu, aby ji zavedla dostatečně velkou. Jde o oblast, do které nebudou moci vjíždět auta způsobující větší znečištění. Aby zóna situaci opravdu zlepšila, měla by se podle něj zajistit efektivní kontrola dodržování pravidel a neměla by se znehodnotit příliš velkým počtem výjimek.

„Dalším vhodným a v Dánsku osvědčeným nástrojem pro čistější ovzduší je zavádění prachových filtrů u vozidel s dieselovým motorem, například u autobusů nebo nákladních vozidel,“ uvedl. Velké znečištění bylo naměřeno také v Bratislavě před centrálním autobusovým nádražím.

Podle Miroslava Šuty z CpŽPZ neplní Praha limity ani doporučené hodnoty, které loni doporučila zpřísnit Světová zdravotnická organizace (WHO). „Měřili jsme velice jemné prachové částice, které jsou zhruba 500 až tisíckrát menší, než je průměr lidského hlasu. Vznikají typicky ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory,“ uvedl Šuta.

Prachové částice PM0,1 jsou schopny prostupovat v plicních sklípcích do krve, kde poškozují stěny cév a mohou vést například k infarktu a mozkové mrtvici. Měření počtu ultrajemných prachových částic a stanovení limitů pro ně doporučila nově zavést WHO. Jako jedno z řešení vidí odborníci posílení městské cyklistiky. Příkladem je Kodaň, která má ambici se do deseti let stát „uhlíkově neutrálním městem v Evropě“.

 

Příklady znečištění ovzduší ultrajemnými prachovými částicemi

 

Lokalita počet částic/cm3
Brno – ulice před mateřskou školkou 102 750
Brno – Křižovatka ulic Úvoz a Údolní (u stanice ČHMÚ) 55 300
Praha – autobusová zastávka Horoměřická (Evropská ulice) 68 600
Praha – autobusové nádraží Florenc (odjezdy Student Agency) 110 500
Kodaň v centru města 30 400
Berlín – frekventovaná silnice u hlavního vlakového nádraží 27 950
Milán – silniční okruh v centru Viale Bianca Maria 35 151

Zdroj: Dánské velvyslanectví v ČR

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.