Ministryně Marksová představila novou vizi fungování ICT systémů na MPSV

ilustrační foto: PhotoRack.net

Informační systémy  na Ministerstvu práce a sociálních věcí by měly být provozně jednodušší a levnější a více se přiblížit potřebám občanů. Ministryně Michaela Marksová na veřejné schůzce se zástupci IT firem představila koncepční strategii vývoje ICT systému celého resortu MPSV.

„Především nám záleží na tom, aby všechna výběrová řízení byla naprosto transparentní a otevřená. Součástí této transparentnosti je, že jsou určeni čtyři zástupci, kteří s IT firmami mohou oficiálně jednat a z každého takového setkání musí být oběma stranami podepsaný zápis. Jedná se o náměstkyni Ivu Merhautovou, vrchního ředitele Roberta Baxu, ředitele Jiřího Károlyho a ředitele Pavla Mánka,“ řekla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.

„Plánovat budoucnost je nutné, ale stejně tak důležité je udržet provoz do doby, než naplánované kroky uskutečníme. Nemůžeme ohrozit výplatu dávek a nemůžeme postavit zaměstnance Úřadu práce před podobnou situaci, jako tady byla v roce 2012 a 2014,“ dodala ministryně.

V současné době MPSV pracuje ve spolupráci se systémovým integrátorem na tzv. Strategii informačních a komunikačních technologií 2015+. Tato Strategie je nyní ve výchozí verzi a než bude předložena vládě ČR, projde odbornou oponenturou na ČVUT. Tento dokument jasně ukazuje směr, kterým se MPSV hodlá v příštích letech v oblasti ICT ubírat.

Obsahuje dvě základní zásady a těmi jsou, zajištění poskytování ICT služeb v souladu s legislativou a technickými a architektonickými principy eGovernmentu a dále myšlenku zajištění informační podpory postupné plné elektronizace služeb pro své klienty, tedy pro občany. Cílem této strategie je realizace nejméně šest projektů, které v letech 2015 až 2018 změní ICT v resortu. Zásadní je zajištění budoucích výplat nepojistných sociálních dávek a dávek státní politiky zaměstnanosti a také realizace projektu podpůrných systémů nebo portálu služeb občanů.

Další projekty budou zaměřeny na technickou infrastrukturu, například na modernizaci a údržbu serverů nebo koncových zařízení. „MPSV od února pracuje velmi intenzivně na přípravě otevřených zadávacích řízení. Se zapojením zaměstnanců Úřadu práce vznikly pracovní skupiny. Do konce srpna by dle harmonogramu měla proběhnout veškerá jednání jednotlivých pracovních skupin, výsledkem bude návrh modelu jednotlivých systémů,“ uvedla náměstkyně pro informační technologie Iva Merhautová.

„Požadavky, které budou vyhodnoceny jako objektivně potřebné k realizaci, budou doplněny o další zadání, které vzejde ze zahraničních zkušeností. Chceme využít praxe jiných zemí Evropské unie s implementací a provozováním rozsáhlých integrovaných informačních systémů a zkušenosti se zpracováním a zajištěním výplaty sociálních dávek a dávek politiky zaměstnanosti. Již proběhly pracovní cesty na příslušné úřady a ministerstva sociálních věcí do Německa, na Slovensko a do Rakouska. V okolních zemích fungují moderní informační a technologické systémy, obsluhou a provozem jsou často jednodušší a svým využitím také daleko blíž občanům. Zároveň jsou provozně levnější,“ popsal situaci vrchní ředitel úseku pro informatiku Robert Baxa.

Realizace takto složitého zadávacího řízení má pravidla i zákonné lhůty. To znamená, že s ohledem na projektové a legislativní doby nebude dokončeno do konce letošního roku. Navíc, je nutné zajistit programování, řádné ověření funkčnosti, testování komunikace s ostatními systémy, důkladné proškolení uživatelů a migrace dat. Nové systémy by mohly být spuštěny v průběhu roku 2016. Z tohoto důvodu MPSV nevylučuje přechodné období fungování stávajícího systému OK systém v roce 2016.

Petr Habáň
tiskový mluvčí MPSV

ilustrační foto: PhotoRack.net

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.