Francouzští akrobaté přivezli na Letní Letnou představení Extremités plné dechberoucího balancování a nekorektního humoru.
foto: Antoine Rigot
Francouzská trojice Cirque Inextremiste přivezla na letenský festival nového cirkusu show Extremités. Poznávacím znamením neobvyklého představení jsou oranžové plynové bomby, a hlavně osoba jednoho ze tří akrobatů. Cirque Inextremiste totiž mezi sebou mají vozíčkáře.
Pravidelného návštěvníka pražské přehlídky Letní Letná okamžitě napadne srovnání s jiným francouzským souborem – Les Colporteurs, který zde několikrát vystupoval. Vůdčí osoba Antoine Rigot je taktéž upoután na invalidní vozík. Se svým postižením se vyrovnal v loni uvedeném hořkosladkém Le bal des intouchables, kde vystupuje jako handicapovaný klaun. Melancholická hra však nemá kromě křesla na kolečkách s aktuálním kusem Cirque Inextremiste společného zhola nic.
Tito Francouzi totiž přivezli show silně nekorektní a sarkastickou. Postiženému akrobatovi tady nikdo nepomáhá. Naopak, je terčem nejrůznějších ústrků, vtípků a černého humoru. Zbylá dvojice mu křeslo upírá, bere mu bažanta a oboje zlomyslně umisťuje na opačný konec pódia.
Marným pokusům vozíčkáře na vše dosáhnout se navíc uštěpačně směje.
Podobně ho pak okrádá o boty, aby je s požitkem odkopávala přímo do publika. Právě spolupráce s obecenstvem představení zdobí nejvíce. Francouzi s ním beze slov komunikují neustále – hrají na hodně ostrou notu a lidé jim to s povděkem vracejí. Je až překvapující, jak dokáže čirá škodolibost hraničící až se šikanou obecenstvo rozveselit. To pak ochotně hází botu zpět, aby ji dva výtečníci mohli odkopnout ještě dále.
Postižený však poněkud přitroublé dvojici oplácí stejnou měrou a všelijak sabotuje jejich akrobacii. Pokud totiž zrovna nešikanují, předvádějí oba akrobaté úžasnou show; jako balancují na hraně vkusu a etiky, činí tak stejně s pomocí prázdných bomb a několika prken i na place.
Snaha udržet rovnováhu na rozkývané soustavě dřeva a lahví, několikametrová salta a další kousky udržují publikum v neskutečném napětí i za absence jakékoliv doprovodné hudby a s minimem světelných efektů.
Kdo je nemocný?
Extremités. Na první pohled jasný název zde získává mnoho významů. V akrobatických výkonech nového cirkusu není o extrémy nouze nikdy, francouzské slovo však může odkazovat i ke krajnostem, končetinám, či dokonce k poslednímu tažení nemocného. Kdo je na place ten nemocný, to si publikum musí rozmyslet samo.
Představení má švih, je zábavné a zřejmě jediné z letošního programu zahraničních hvězd, na které má smysl přijít i s dětmi. Rodiče jen musí počítat, že i přes smířlivý závěr se jejich ratolestem místo poučení o vztahu k handicapovaným dostane životní lekce nejdrsnější satiry.
Přidejte odpověď