Certifikát Žirafa pro dětskou obuv pomohl českým výrobcům

ilustrační foto: Tom@HK / Flickr.com

Certifikát Žirafa, který označuje dětskou obuv odpovídající normám a uděluje ho Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA), pomohl udržet se českým výrobcům na trhu. Je jich kolem 15.

Do jaké míry však ovlivnil zdraví dětských chodidel, si tajemnice ČOKA Vlasta Mayerová netroufá posoudit. ČOKA uděluje Žirafu již 17 let.

„Maminky mají díky Žirafě snazší výběr a hodně z nich se o zdravou a vhodnou obuv zajímá. Na druhé straně jsem však přišla nedávno do školky, dostali jsme vzorek 15 párů bot a jen dva vyhověly požadavkům na vhodnou obuv pro děti,“ řekla Mayerová na brněnských veletrzích módy Styl a Kabo. Dětí s vadami chodidel je tak podle ní i od zavedení certifikátu Žirafa více než byla před rokem 1989.

„Tehdy se ani nevyhovující obuv nemohla vyrábět, požadavky splňovaly všechny boty. Dnes se k nám dováží levné boty z Číny, které pro děti vhodné nejsou,“ řekla Mayerová.

Obvykle se 99 procent dětí narodí se zdravýma nohama. Ovšem 30 procent dětí má podle Mayerové nějakou vadou v době, kdy nastupuje do první třídy. „Z velké většiny je na vině špatná obuv,“ upozornila. Přitom důsledky se mohou projevit i za 30 až 40 let, v dospělosti už jsou vady navíc nevratné a ovlivňují celý pohybový systém. U dětí lze vady ještě zvrátit cvičením či rehabilitací.

U boty s certifikátem Žirafy mají rodiče jisté, že kupují vhodnou obuv. „Je potřeba, aby bota byla hygienicky nezávadná. Přírodní materiály zajistí vhodné mikroklima, stejně tak se lépe přizpůsobí tvaru nohy. Důležité je také tvarování boty. Spousta výrobců dělá patu širší a užší špičku, přitom dětská noha vypadá přesně opačně,“ uvedla Mayerová.

Největším spouštěčem deformací chodidla je špatná velikost. Mayerová proto apeluje na rodiče, aby pozornost věnovali nejen kvalitě, ale právě i velikosti. „Do osmi až devíti let je noha dítěte z chrupavek, osifikace probíhá až v tomto věku. Dítě často ani neřekne, že je mu bota malá a že ho tlačí. Nemusí to ani cítit,“ řekla. Rodiče podle ní nekupují špatnou obuv kvůli penězům, ale kvůli neinformovanosti. Rodiče se navíc nesmí spoléhat na velikostní tabulky, protože výrobci boty často označují špatně a odchylují se od tabulek.

Výrobci certifikát získají na tři roky, poté musí jít bota znovu do zkušebny, aby se potvrdilo, že si stále udržuje svůj standard. Aktuálně má Žirafu 16 výrobců, někteří na jediný typ obuvi, jiní na více.

ilustrační foto: Tom@HK / Flickr.com

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.