Textil a oděvy mohou být zdravotně nebezpečné stejně jako potraviny

ilustrační foto: PhotoRack

Češi nejsou dostatečně seznámeni se všemi zdravotními a bezpečnostními riziky, které může nákup spotřebního zboží přinést. Většina lidí třeba neví, že z hlediska ohrožení zdraví patří mezi nejrizikovější výrobky z textilu.

Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila agentura Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a Radu kvality. Zatímco problematika kvality a bezpečnosti potravin získává stále více pozornosti veřejnosti, spotřební zboží zůstává na okraji zájmu. Přitom zdravotní rizika vyplývající z nákupu nebezpečných výrobků jsou minimálně stejná. Informace z evropské databáze nebezpečných výrobků RAPEX naznačují, že jejich množství na českém trhu roste. Počet nebezpečných výrobků, které Česká obchodní inspekce do systému RAPEX nahlásila, vzrostl meziročně na trojnásobek.

Rizika ohrožení

»Většina zákazníků si myslí, že nákupem nekvalitního výrobku riskuje pouze jeho sníženou životnost nebo horší funkčnost.
Lidé jsou ochotni připustit zdravotní rizika maximálně u hraček, nebo pyrotechniky, ale například u textilu, který statistikám nebezpečných výrobků kraluje, žádná rizika pro své zdraví nevidí,
« uvedl ředitel Národního informačního střediska podpory kvality Jan Taraba.
U textilních výrobků hlášených v RAPEX jsou nejčastějšími příčinami zařazení mezi zdraví a život ohrožující produkty rizika chemického ohrožení (barviva a další látky způsobující astma, alergie a s potvrzenou karcinogenitou), dušení (zejména u dětského textilu – snadno oddělitelné prvky, které můžou být vdechnuty) a škrcení (nezabezpečené pásky a šňůrky, které se mohou zadrhnout a způsobit smrt dítěte).

Kupovat české výrobky…

Textilní výrobky považuje podle průzkumu za nebezpečné pouze sedm procent respondentů, přitom podle databáze RAPEX jsou textil a oděvy jednoznačně nejnebezpečnějším sortimentem a tvoří čtvrtinu všech nebezpečných výrobků na trhu. Stejného podílu dosahují i hračky.
Za pozitivní je naopak možné považovat znalosti dotazovaných o nákupu výrobků pro děti, kdy si riziko nákupu hraček uvědomuje 39 % respondentů a u dětských botiček dokonce 95 %.
Jednou z cest, jak minimalizovat riziko nákupu nebezpečného výrobku, je podle asociace dávat přednost produktům českých firem. Ty se prý v databázi RAPEX objevují jen zcela výjimečně. Podle průzkumu sice zákazníci spíše české výrobky preferují (37 %), proti minulým průzkumům ale zastánců české cesty ubylo až o polovinu. Jedním z vysvětlení je, že bývají dražší.

Haló noviny

(10, 1)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.