
Úderem půlnoci přestaly dnes fungovat sKarty. Česká spořitelna projekt vypne. Za rok a půl jejich fungování používalo sKarty skoro 280 tisíc lidí. Radiožurnál o tom mluvil s generální ředitelkou Úřadu práce Marií Bílkovou (foto).
Co tedy přestane fungovat?
Marie BÍLKOVÁ, generální ředitelka Úřadu práce ČR:
přestane být možné používat sKartu jako platební prostředek a zároveň také skončí speciální sKarty, které nahrazují průkaz osob se zdravotním postižením. To znamená, že jejich držitelé, kteří si je nestihli vyměnit, mohou mít problémy při uplatňování výhod.
Jak velký je to problém? Úřady práce už neposílají dávky na účty k sKartám od února. Kolik lidí je ještě používá?
Marie BÍLKOVÁ,
Tak to říct nedokážu, protože tenhle údaj nemá úřad práce. To je vztah mezi klientem a Českou spořitelnou, ale domnívám se, že ten počet nebude velký právě proto, že dávky od nás na sKarty nebo skartové účty nechodí už od února.
A jak se lidé dostanou k penězům, které jim třeba na účtech zbyly?
Zase je to poměrně jednoduché. Stačí kontaktovat Českou spořitelnu. Na jejích webových stránkách a na stránkách sKarty jsou k tomu informace, jak to kdo má udělat, v zásadě spočívá to v osobní návštěvě na pobočce České spořitelny.
Vy víte, do kdy bude možné ty peníze případně z účtu vybrat, máte tu informaci?
Podle informací z České spořitelny po dobu čtyř let.
Skarta zároveň fungovala jako průkazka pro zdravotně postižené. Už jsme to také nakousli. Lidé si ji tedy musí vyměnit. Kolik jich to už udělalo, víte?
Z těch 25 tisíc držitelů to udělalo 15 tisíc klientů, to znamená,že zbývá velká část, 10 tisíc klientů, kteří to ještě neudělali a vystavují se tedy riziku komplikací při uplatňování výhod, které plynou z držení sKarty.
Pokud to někdo nestihl, říkáte, že se vystavují komplikacím. Co nějaký postih, hrozí jim?
Postih jim určitě nehrozí, na úřadech práce jsme připraveni při osobní návštěvě vydat nový dočasný průkaz přímo na místě na počkání, takže doporučuji reagovat na výzvu úřadu práce, protože my se snažíme postupně všechny tyto klienty kontaktovat. Nebo kontaktovat úřad práce sami, ať už telefonicky, elektronicky, osobně to úplně přímo nedoporučuji, aby se tam zbytečně nevytvářely fronty. Je možné kontaktovat úřad práce i prostřednictvím svého zástupce, kterému klient udělí plnou moc.
Jak dlouho pak taková výměna trvá?
Je to okamžité, uděláme to na místě.
Když se podíváte zpětně na projekt sKaret a na to, jak dlouho by fungoval. Jak byste ho vy osobně zhodnotila?
Já bych ho zhodnotila jako velmi nešťastný, protože ten projekt nebyl dobře připraven. Nemohl nikdy naplnit cíle, které s ním byly spojeny a které byly avizovány. Je to zejména proto, že skutečně ten projekt nebral v úvahu možnosti a životní podmínky těch plánovaných uživatelů a zároveň zcela mylně hodnotil rozsah a formy zneužívání dávek a vlastně to bylo to hlavní motto, že projekt sKaret zabrání zneužívání dávek.
A může fungovat projekt podobného typu nebo máte představu o projektu, který by dokázal pomoci, tedy zjednodušit práci jak úřadům, tak těm, kteří sociální dávky přijímají?
Ono to je velmi složité, protože jestliže to dáváme do kontextu elektronizace veřejné správy, tak to je ten postup na straně úřadu a ten elektronicky probíhá už hodně dlouho. Jestliže úředník elektronickou cestou posílá pokyn k výplatě té dávky, tak to je samozřejmé a to se děje, ale na druhé straně tímto projektem stát nutil i klienty své občany, aby jednou jedinou formou ty dávky vybíraly a to už dobře dost možné není. Nesouvisí to s elektronizací veřejné zprávy, ale byl to pokus o zásah skutečně do svobody občana rozhodnout si, jakým způsobem se bude dostávat ke svým penězům.
Říká generální ředitelka Úřadu práce Marie Bílková v Ranním interview Radiožurnálu. Děkuji vám za to, na shledanou.
Přidejte odpověď