Jak si nechat u své pojišťovny proplatit zdravotní péči v zahraničí

ilustrační foto: stockimages-FreeDigitalPhotos.net

Od úterý 22. dubna mohou občané ČR čerpat plánovanou zdravotní péči ve státech Evropské unie. Aby nedošlo k mylné interpretaci této směrnice, poskytla Všeobecná zdravotní pojišťovna podrobné vysvětlení toho, za jakých podmínek mohou klienti plánovanou péči v zahraničí čerpat a jak postupovat při žádosti o její refundaci.

Pojištěnec může vyjet do jiné země EU za ambulantní i lůžkovou péčí. Sám si ji na místě zaplatí v plné výši a po návratu může požádat svoji zdravotní pojišťovnu o refundaci. Směrnice platí pouze v EU.
Refundována může být pouze léčba, která je v domovské zemi pojištěnce hrazena z veřejného zdravotního pojištění. Pro refundaci je potřeba mít splněny všechny podmínky pro úhradu této péče stejně, jako kdyby měla být poskytnuta v ČR – tedy např. indikaci lékařem určené odbornosti, popřípadě schválení revizním lékařem.

Pojišťovna uhradí jen takovou částku, kterou by za stejnou péči zaplatila v ČR. Vzhledem k tomu, že v některých zemích EU je zdravotní péče výrazně dražší než v ČR, může klient často dostat zpět jen zlomek částky, kterou v zahraničí zaplatil. Žádost o refundaci klienti najdou na všech pobočkách i na internetových stránkách VZP. Spolu s vyplněnou žádostí je také nutné doložit originály faktur a dokladů o zaplacení a lékařské zprávy z ciziny, u kterých postačí kopie. To vše i v českém překladu.

Klienti by měli velmi pozorně dbát na to, aby splňovali všechny podmínky pro refundaci. Rizik může být řada -například pokud léčbu doporučí lékař jiné odbornosti, než jak to pojišťovna běžně požaduje u tuzemské péče. Pozor by si klienti měli dát i na to, zda péče, kterou hodlají v EU čerpat, není v ČR vázána na předchozí schválení revizním lékařem. Pokud by totiž tento krok obešli, vystavovali by se možnosti, že pojišťovna jim následně nic refundovat nebude.

Pojišťovna bude o refundaci rozhodovat ve správním řízení, které stanovuje lhůtu 30 dnů, ve zvláště složitých případech 60 dnů.

Ceny zákroků v ČR klienti zjistí na Centru mezistátních úhrad (www.cmu.cz) nebo u své zdravotní pojišťovny.

Pokud se u pacienta dostaví komplikace ještě při léčení v cizině, budou uhrazeny jako součást léčby. U komplikací, které nastanou až po návratu do ČR, bude záležet na tom, kde pacient vyhledá lékaře. Pokud v ČR, pak bude léčba uhrazena standardním způsobem z veřejného zdravotního pojištění. Pokud v cizině, tak začíná znovu celé kolečko od začátku – klient musí sám uhradit léčbu, pak může požádat o refundaci atd.

Takzvanou nezbytnou péči mají klienti VZP doposud v zahraničí hrazenou do té výše, v jaké ji mají hrazenou i pojištěnci státu, kde je péče čerpána. Pokud např. Čech v Německu naboural a skončil v německé nemocnici, měl nárok na poskytnutí a uhrazení stejné péče, jako by měl v daném případě německý pojištěnec. Platil jen spoluúčast, stejně jako němečtí pojištěnci, ale náklady za samotnou péči si mezi sebou přeúčtovávaly zdravotní pojišťovny. Na této praxi se nic nemění.

Pozor, ať na operacích v cizině neproděláte!

Jana DUBNIČKOVÁ

Haló noviny

ilustrační foto: stockimages-FreeDigitalPhotos.net

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.