Starostové z Hradecka žádají ministra, aby nenechal zaniknout speciální školy. Otevřený dopis podepsala i krajská radní a přidávají se desítky obcí a škol z celého Česka
Patrikovi je sedm let a marně bojuje s učivem první třídy. Zatímco jeho spolužáci na jedné z málotřídek na Hradecku už řeší příklady na sčítání a odčítání do dvaceti, on ani na prstech není schopen pochopit, jak odečíst dvě jablka od čtyř.
Jeho rodiče, kteří si přáli zůstat v anonymitě, by ho rádi poslali do základní školy praktické – bývalé zvláštní školy, kde by na něj měli učitelé více času. Ale nemohou, současný zákon jim to neumožňuje. Psycholog totiž Patrikovi naměřil IQ vyšší než 70 a jelikož nespadá do kategorie lehké mentální retardace, musí zůstat na základní škole. I přes to, že je podle psychologů otázkou času, kdy se stane obětí šikany, nebo se sám začne projevovat agresivně.
Otevřený dopis ministrovi školství, který sepsali starostové Nového Bydžova a Chlumce nad Cidlinou a k němuž se přidávají mnozí odborníci, ředitelé škol a starostové z celé republiky, podepsala i radní zodpovědná za školství v Královéhradeckém kraji. Ani ona nechce, aby speciální školy kvůli pokračujícímu úbytku dětí zanikly.
„Myslím, že síť speciálních škol je u nás vybudována velmi dobře a považuji za zbytečné a neuvážené ji tímto způsobem měnit. Integrace poškodí jak děti ze škol praktických, tak ty z běžných základních škol,“ myslí si radní Táňa Šormová (nestr. za KSČM).
Všechny speciální školy nezrušíme, tvrdí ministr
Ministr školství podporuje současný trend takzvaného inkluzivního vzdělávání, kdy se děti se speciálními potřebami učí společně s dětmi na základních školách. Zároveň se ale snaží signatáře dopisu uklidnit: „Neznamená to, že budeme nárazově a plošně rušit systém speciálních škol, které jsou vybaveny a přizpůsobeny personálně, odborně i podmínkami dětem a žákům zdravotně těžce postiženým,“ říká ministr Marcel Chládek (ČSSD).
Avšak podle odpůrců tohoto trendu dojde k nevratným změnám, které poškodí celé české školství, jehož úroveň podle nich klesá.
„Díky úpravě vyhlášek z roku 2011 musí ve třídách zůstávat děti, které na učivo nestačí, a to je demotivuje a frustruje. Trpí nejen ony, ale i jejich rodiny. Pokud jim učitelé chtějí věnovat potřebnou pozornost, nemohou dostatečně pracovat s ostatními dětmi,“ míní další signatář dopisu, speciální pedagog Arnošt Vítek.
O opaku je přesvědčen Martin Šimáček, ředitel vládní Agentury pro sociální začleňování, která společné vzdělávání na základních školách prosazuje: „Je lepší, pokud jsou děti znevýhodněné ať už sociálně, nebo zdravotně vzdělávány ve vrstevnickém kolektivu. Zmenšuje to jejich hendikepy, poznávají už v dětství konkurenční prostředí a jsou do značné míry vtaženi kolektivem k lepším výkonům. Také ostatní děti z toho mají užitek, protože poznávají rozmanitost a zjišťují, co to znamená, když má někdo hendikep.“
Přiznává však, že většina základních škol není na žáky se speciálními potřebami připravená. „Nemají dostatek peněz k zajištění důležitých podpůrných opatření, a tím nemyslím jen asistenty pedagoga. Ale v Česku jsou desítky škol, které metody společného vzdělávání aplikovaly už před lety,“ dodává Šimáček.
„To nemá nic společného se sociálním nebo zdravotním znevýhodněním, ale se sníženými rozumovými schopnostmi,“ reaguje na jeho slova speciální pedagog, který více než dvě desetiletí s problémovými dětmi pracoval a rezolutně odmítá argument diskriminace romských dětí, o nějž se vládní agentura opírá.
Starosta: Bojíme se tlaků z Unie
Bydžovský starosta Pavel Louda vysvětluje, proč se rozhodl iniciovat otevřený dopis: „Bojíme se, aby politici nepodlehli tlakům z Bruselu a aby nedošlo k likvidaci praktických škol. Alibistickým a rádoby proevropským gestem by byl neskutečný hřích je zrušit, v budoucnu na to doplatí všechny děti.“ Bydžovská radnice spolu s chlumeckou šíří výzvu i do dalších obcí.
„Obeslali jsme dohromady asi 390 obcí a měst a starostové okamžitě kladně reagují a vyjadřují nám podporu. Je vidět, že jim to není jedno,“ říká chlumecký starosta Miroslav Uchytil, který se v úterý chystá na první jednání s náměstky ministra školství.
„Za prvních pár dní se k výzvě přidalo padesát institucí, tedy obcí a škol. Čekáme, že se jejich seznam ještě podstatně rozšíří, čas mají do konce května,“ upřesnila tajemnice bydžovské radnice Marcela Česáková. Originál otevřeného dopisu předá ministrovi ve čtvrtek předseda Svazu měst a obcí České republiky Dan Jiránek.
ilustrační foto: Flickr.com
Přidejte odpověď