Když je potřeba, domluvíme se přes tablet

Za nejvstřícnější banku zvolili tělesně postižení lidé Českou spořitelnu, která aktuálně zavádí novou službu: se sluchově postiženými klienty bude na pobočkách komunikovat také prostřednictvím tabletů.

 

Usednout k počítači, několika kliknutími zadat platbu a odeslat prostřednictvím mobilního telefonu potvrzující SMS. Právě tento přístup k finančním službám využívá stále více lidí. Přes pohodlí internetového bankovnictví jsou pořád návštěvy poboček banky důležité pro miliony lidí.

U České spořitelny (ČS) služeb poboček využívá pravidelně polovina klientů. Také proto ČS považuje další investice do bezbariérovosti poboček za důležité.

Vstřícná banka – Handicap Friendly Dlouhodobě aktivní přístup ČS k bezbariérovosti oceňuje odborná veřejnost a zejména samotní lidé s handicapy. Není tak náhodou, že Česká spořitelna získala za rok 2013 ocenění Nejvstřícnější banka – Handicap Friendly. Na hodnocení se podílejí právě osoby se zdravotním postižením (OZP) a uděluje se pod záštitou Národní rady osob se zdravotním postižením. Mezi priority, které OZP při hodnocení bank považují za nejpodstatnější, patří pohodlná dostupnost, vstřícný přístup zaměstnanců, široká nabídka produktů na jednom místě a také mediální známost banky.

Navíc se ČS jako doposud jediná finanční instituce zapojila do mapování bezbariérovosti pobočkové a bankomatové sítě. Tu odborně provádí Pražská organizace vozíčkářů (POV). Mapování v ČS by mělo být hotové do konce tohoto roku.

„Jsme rádi, že Česká spořitelna podporuje mapování svých poboček a bankomatů. Vnímání přístupnosti okolního prostředí je velmi individuální a potřeby každého z nás mohou být proto odlišné. Na základě kvalitních a prověřených informací může člověk s omezenou schopností pohybu sám nejlépe posoudit, do jaké míry je pro něj konkrétní objekt přístupný a jak se na případné bariéry připravit,“ říká Kateřina Novotná z POV. Aktuálně má ČS 375 bezbariérových poboček, což představuje více než polovinu její sítě, a 256 bankomatů uzpůsobených pro nevidomé. Lidem s poruchou sluchu mohou nově využít službu simultánního onlinového přepisu, a to na 26 pobočkách. Seznam míst uzpůsobených potřebám lidem s handicapem najdete samozřejmě na stránkách banky www.csas.cz, a to formou relevantních piktogramů u každé z poboček či bankomatů. Například dobře umístěný bankomat a nájezdovou rampu ocení nejen vozíčkář, ale také starší lidé nebo maminka s kočárkem. Rodiče jistě vítají také dětské kouty, kterými většina poboček ČS disponuje. Díky nim si mohou vyřídit vše na pobočce v klidu a bez zbytečných omylů způsobených nedostatečným soustředěním.

Škobrtnout můžete také o slovo Bariéry však nespočívají pouze ve fyzických překážkách. Vinou nedostatku zkušeností a malé informovanosti o potřebách handicapovaných většina z nás totiž ani neví, jak se zachovat v mnoha, i pro zdravého člověka běžných situacích.

Proto Česká spořitelna s pomocí Českého červeného kříže průběžně školí své zaměstnance a prostřednictvím praktických nácviků jim vštěpuje zásady správné komunikace a schopnosti účinně pomáhat osobám se zdravotním postižením. Na těchto školeních se vždy podílejí lektoři s různým handicapem – účastníkům tak umožňují zažít běžné úkony ve zcela nových perspektivách. Těchto školení se zúčastňují i vysocí manažeři ČS.

„Pouze osobní zkušenost totiž umožní pochopit skutečné potřeby handicapovaných a hledat optimální řešení,“ říká Jiří Škorvaga, člen představenstva, pověřený řízením retailu.

Práci ve „Spořce“ mají i handicapovaní V oblasti překonávání bariér se vzdělávají i sami zdravotně postižení. ČS každoročně pořádá ve spolupráci s organizací SONS stáže pro nevidomé na pracovištích ČS a s Kontem bariéry Kurzy bankovnictví pro handicapované. V loňském roce školeními prošlo přes 30 osob s různým druhem a stupněm postižení.

Kurz seznamuje účastníky, potenciální pracovníky banky, nejen se základní finanční problematikou a s fungováním bank, ale nabízí i praktické lekce, jako jsou příprava na pohovor nebo ukázka práce bankéře.

V loňském roce se také uskutečnil audit budov České spořitelny z pohledu bezbariérovosti a aktuálně probíhá audit pracovních pozic pro zjištění možností zaměstnávání více osob se zdravotním handicapem.

Aktuální volné pozice nabízí banka zdravotně postiženým osobám například na novém pracovišti operations v Pardubicích. ČS také spolupracuje na nové metodice zaměstnávání OZP s Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR.

Česká spořitelna se snaží chovat přátelsky nejen vůči osobám se specifickými potřebami, je rovněž aktivní v posilování rovných příležitostí uvnitř firmy.

Podporuje například nové formy společensky prospěšných služeb, které nabízejí různé sociální podniky. Ty navíc velmi často dokáží poskytnout práci lidem s různými typy handicapů.

Aktivit, které přispívají k rozvoji české společnosti, ostatně banka realizuje a podporuje celou řadu.

„Angažovat se ve společnosti, kde jsme vyrostli, a pomáhat ji v dalším rozvoji, má tři důvody: jednak nás to baví, dále je tento princip součásti historie spořitelen už od počátku 19. století a navíc jsme si dobře vědomi, že náš úspěch a rozvoj jsou úzce propojeny s úspěchem a rozvojem celého Česka,“ říká Klára Gajdušková, ředitelka Komunikace a CSR. **

http://www.hn.iHNed.cz/

Hospodářské noviny

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.