Znečištění ovzduší v Praze i v Brně je výrazně vyšší než v západní Evropě

ilustrační foto: Photoxpress

Měření míry znečištění ovzduší ultrajemnými prachovými částicemi v Praze a v Brně potvrdilo, že tato města patří k nejvíce znečištěným v západní a střední Evropě. Překvapivá však byla pro dánského odborníka Kaare Press-Kristensena z Dánské ekologické rady míra znečištění.

 

Hodnoty výrazně překračovaly údaje, které naměřil v jiných evropských velkoměstech, jako jsou Berlín, Kodaň či Milán.

Press-Kristensen měřil ve dvou největších českých městech od neděle do úterý, kompletní výsledky z Brna představí v pátek. Ultrajemné prachové částice zatím meteorologové pravidelně neměří a nejsou ani stanovené limity, což by se mělo do dvou let díky Evropské komisi změnit.

„Jsou zhruba pětsetkrát až tisíckrát menší než průměr lidského vlasu. Vznikají ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory. Pronikají hluboko do dýchacího systému, v plicních sklípcích se dostávají do krve, kde poškozují stěny cév a vedou k vážným onemocněním, jakou jsou infarkt a mozková mrtvice,“ vysvětlil Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

V Praze si Dán vybral k měření sedm míst, a to jak se silnou dopravou, tak místa od těchto lokalit vzdálenější. Nejhůře dopadlo místo, odkud odjíždějí autobusy Student Agency na nádraží Florenc. Zde bylo v krychlovém centimetru vzduchu přes 110.000 částic. Přes 30.000, což je podle dánského odborníka kritická hodnota, jich bylo i na jiných místech Florence, na magistrále u hlavního nádraží či na Evropské ulici.

„Znečištění v Praze může představovat významné zdravotní riziko. Překvapilo mě, že moderní město jako Praha stále nemá nízkoemisní zóny, které mají mnohé významné evropské metropole v Dánsku, Německu nebo Švédsku a které omezují vjezd vozidlům s nejvyššími emisemi. Situaci je možné významně zlepšit také zaváděním dieselových filtrů. Největším překvapením pro mne bylo, jak málo cyklistů jsem viděl v Praze,“ uvedl Press-Kristensen.

Pokud se v Dánsku někde překročí hodnota 30.000 částic, místní autority musí kritickou situaci zpravidla řešit nějakým opatřením, upozornil Šuta. „Evropská komise nyní chystá balíček na zpřísnění stávajících limitů a nově by se měly měřit právě i ultrajemné částice. Členské státy se na něj ale netváří příliš přívětivě, protože překračují současné limity,“ poznamenal Šuta.

 

 

 

Množství ultrajemných prachových částic ve vzduchu v Praze a srovnatelných městech

místo a datum měření množství ultrajemných prachových částic na centimetr krychlový vzduchu
zeleň cca 100 metrů od Evropské v oblasti Šárky (pondělí 17. února) 8950
zastávka Horoměřická v Evropské ulici (pondělí 17. února) 68.600
zastávka Florenc (pondělí 17. února) 38.550
nádraží Florenc – příjezdy (pondělí 17. února) 47.650
nádraží Florenc – odjezdy, centrální část (pondělí 17. února) 33.500
nádraží Florenc – odjezdy Student Agency (pondělí 17. února) 110.500
magistrála nad hlavním nádražím (pondělí 17. února) 46.250
Kodaň, autobusová zastávka Österbrohuset v centru města (čtvrtek 23. října) 30.400
Berlín, frekventovaná silnice u hlavního vlakového nádraží (neděle 8. září) 27.950
Milán, silniční okruh v centru, Viale Bianca Maria (pátek 7. června) 35.150

Zdroj: Centrum pro životní prostředí a zdraví
Zdeněk Meitner

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.