Lékaři zachraňují život i nemluvňatům lehčím než jeden kilogram. Jenže ti jsou mnohdy postižení a potřebují péči celý život. Když však děti vyrostou, státní péče jakoby o nich už ani nevěděla….
reportáž TV Barrandov
Navštívili jsme soukromou školku, která na děti s těžkým kombinovaným postižením dostává patnáctkrát míň peněz, než v sousedním Německu.
Děti s kombinovanými vadami neměly při narození tolik štěstí, jako většina jejich vrstevníků a tak zatímco tříletému Josífkovi, kterého postihlo poporodní krvácení do mozku je třeba ve školce Pink Crocodile na Praze 9 znakovat, Justýnku trvale zpomalila vývojová vada mozku.
Například Adriance je šest a půl roku a má psychomotorickou retardaci způsobenou virem, který měla při narození.
Ve školkách s podobně postiženými dětmi v Německu mají Adrianky, Justýnky, nebo Josífkové nárok na asistenta – pedagoga po celou dobu výuky. V růžovém krokodýlu s masážemi, senzorickou výukou, koupelemi, nebo hraní s králíky jsou na tom v praxi ale trochu jinak.
Dagmar HERMANNOVÁ, ředitelka školky:
Ve finále jsme dostali příspěvek na jednoho asistenta pedagoga, který činí měsíčně osm tisíc sto Kč na plný úvazek.
Petr BANNERT, ředitel odboru vzdělávání MŠMT:
V tom roce 2014 tak na asistenta pedagoga jde částka 60 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2013 tak zde bylo navýšení o deset milionů korun. My si uvědomujeme, že je to oblast, které je potřeba se věnovat.
Ulrike SCHNEIDER, finanční manažerka školy:
Systém speciálního českého školství nemůže přece stát na tom, že si školy jako naše musí více než šedesát procent nákladů shánět u sponzorů.
Sesterská škola růžového krokodýla v Drážďanech získává od spolkové země Sasko na postižené dítě podporu patnáctkrát štědřejší.
Přidejte odpověď