Hudba pomáhá dětem ZŠ speciální i jejich rodičům. Velké zážitky v podobě hudebního vystoupení Františka Nedvěda ml., ale i televizního natáčení o vlivu hudby na rozvoj žáků s postižením přinesly poslední týdny žákům ZŠ speciální a Praktické školy v Jihlavě. /ilustrační foto/
Folkový písničkář František Nedvěd mladší přijel minulý týden v úterý do Jihlavy, za dětmi s kombinovaným mentálním a tělesným postižením na ZŠ speciální a Praktické škole. „Všechny si získal svým neformálním, vřelým přístupem. Tělocvičnou zněly šlágry táborových ohňů a mnozí z žáků i učitelů zpívali s ním. Po každé písni ho odměnili obrovským potleskem,“ popisuje atmosféru speciální pedagožka Dagmar Duničková.
Na konci vystoupení poděkovali hostovi několika svými písněmi i samotní žáci, kteří se zpěvu věnují ve školní skupině Raraši. Zlatým hřebem byla společně zazpívaná píseň Kočovní herci z repertoáru Fr. Ned věda staršího. „Refrén zpívali Raraši s panem Nedvědem společně,“ doplňuje Duničková. Žáci si podle ní vysloužili zpěvákův upřímný obdiv, dokonce dostali i pozvání ke spolupráci při některém z jeho stálých projektů.
Kulturní život je pevnou součástí výuky na jihlavské speciální škole. Během uplynulého adventu se např. otevřela všem zájemcům k prohlídce a vedle trhu s vánočními dárky nabídla i program Vánoční akademie. Žáci si pro rodiče, prarodiče a kamarády připravili hudební, taneční i divadelní vystoupení.
Hned 19. 12. se potom konala Vánoční besídka, pro kterou si děti ze VII. třídy připravily tématický program Pastuškové. Pásmo soutěží a her pro ostatní spolužáky v sobě neslo např. hledání ve vánočním lese, vánoční kvíz, společnou tvorbu betlému nebo lepení šupin kaprům, to vše proloženo koledami pastýřů. Na závěr děti opět společně zpívaly.
Hudba jako lék
Právě vliv hudby a umění na rozvoj a vzdělávání žáků se závažným zdravotním postižením byl tématem dokumentu pro pořad Klíč, který v této jihlavské škole natáčel 9. až 11. prosince 2013 štáb České televize. Filmaře zajímala výuka ve třídách, speciální terapie i zájmové aktivity.
Žáci předvedli vědomosti, zručnost, hudební, pohybové i výtvarné nadání. V multifunkční dílně pracovali se dřevem, v keramické dílně vyráběli z hlíny hudební nástroje, tvořili obrazy netradiční technikou zvanou enkaustika. Před kamerou také pletli košíky z pedigu a šili polštářky. V tělocvičně předvedly gymnastky skladbu se stuhami a v hudební výchově žáci potvrdili vysoké vnímání rytmu při muzikoterapii.
ZŠ speciální je v Jihlavě doplněna Praktickou školou. Tento typ školy je u nás vpodstatě jedinou možností středního vzdělávání pro takto postižené děti. Jak zaznívá v dokumentu, mohou se pak některé uplatnit v práci např. v chráněných dílnách. Pro mnohé je ale vrcholným cílem naučit se být nezávislými v běžných životních činnostech – tito mladí lidé pak po škole často zůstávají bez životní náplně doma.
Při jihlavské speciální škole nyní pilotně funguje pro tyto absolventy Aktivační centrum s odpolední činností, které problém do jisté míry řeší. Napříště by podobná centra měla vznikat i při dalších podobných školách.
„Je to velký přínos… takto se vrací za kamarády, za učiteli…, alespoň na dvě hodiny si můžeme od sebe i odpočinout, mohu si v tom čase něco zařídit…,“ oceňují v dokumentu rodiče postižených dětí. Škola je podle nich pro děti doslova druhým domovem. Před kamerou účastníci Aktivačního centra pekli v rámci kurzu lidových řemesel vánoční cukroví podle starých receptů. Zachycena byla též fyzioterapie a poradenská činnost pro rodiče v oblasti sociální a zdravotní podpory. Kamery točily i výstavu výtvarných prací žáků v Horáckém divadle s názvem Pocity 2.
I tentokrát se ovšem stalo vrcholem celého natáčení vystoupení školní hudební skupiny Raraši, založené v roce 2003. V tomto případě to bylo společně se smíšeným pěveckým sborem Melodie při Vánočním koncertě v gotické síni radnice, kde děti sklízely velké aplausy publika.
„Pomáhá jim to v pocitu prožívat také úspěch. Těch šancí v životě moc nemají,“ vysvětlují pedagogové. „Dokáží neuvěřitelným způsobem předat v hudbě to, co cítí. Rozdávají neuvěřitelnou porci radosti,“ komentoval jejich výkony sbormistr Pavel Salák. „Mnohdy rodiče koukají, čeho jsou jejich děti schopny, protože to nevědí. Doma to nezjistí,“ dodávají pedagogové.
Jiří Varhaník | |
Odkaz: | http://www.jihlavske-listy.cz |
Kamery zachytily, jak hudba pomáhá dětem ZŠ speciální i jejich rodičům
Velké zážitky v podobě hudebního vystoupení Františka Nedvěda ml., ale i televizního natáčení o vlivu hudby na rozvoj žáků s postižením přinesly poslední týdny žákům ZŠ speciální a Praktické školy v Jihlavě.
Folkový písničkář František Nedvěd mladší přijel minulý týden v úterý do Jihlavy, za dětmi s kombinovaným mentálním a tělesným postižením na ZŠ speciální a Praktické škole. „Všechny si získal svým neformálním, vřelým přístupem. Tělocvičnou zněly šlágry táborových ohňů a mnozí z žáků i učitelů zpívali s ním. Po každé písni ho odměnili obrovským potleskem,“ popisuje atmosféru speciální pedagožka Dagmar Duničková.
Na konci vystoupení poděkovali hostovi několika svými písněmi i samotní žáci, kteří se zpěvu věnují ve školní skupině Raraši. Zlatým hřebem byla společně zazpívaná píseň Kočovní herci z repertoáru Fr. Ned věda staršího. „Refrén zpívali Raraši s panem Nedvědem společně,“ doplňuje Duničková. Žáci si podle ní vysloužili zpěvákův upřímný obdiv, dokonce dostali i pozvání ke spolupráci při některém z jeho stálých projektů.
Kulturní život je pevnou součástí výuky na jihlavské speciální škole. Během uplynulého adventu se např. otevřela všem zájemcům k prohlídce a vedle trhu s vánočními dárky nabídla i program Vánoční akademie. Žáci si pro rodiče, prarodiče a kamarády připravili hudební, taneční i divadelní vystoupení.
Hned 19. 12. se potom konala Vánoční besídka, pro kterou si děti ze VII. třídy připravily tématický program Pastuškové. Pásmo soutěží a her pro ostatní spolužáky v sobě neslo např. hledání ve vánočním lese, vánoční kvíz, společnou tvorbu betlému nebo lepení šupin kaprům, to vše proloženo koledami pastýřů. Na závěr děti opět společně zpívaly.
Hudba jako lék
Právě vliv hudby a umění na rozvoj a vzdělávání žáků se závažným zdravotním postižením byl tématem dokumentu pro pořad Klíč, který v této jihlavské škole natáčel 9. až 11. prosince 2013 štáb České televize. Filmaře zajímala výuka ve třídách, speciální terapie i zájmové aktivity.
Žáci předvedli vědomosti, zručnost, hudební, pohybové i výtvarné nadání. V multifunkční dílně pracovali se dřevem, v keramické dílně vyráběli z hlíny hudební nástroje, tvořili obrazy netradiční technikou zvanou enkaustika. Před kamerou také pletli košíky z pedigu a šili polštářky. V tělocvičně předvedly gymnastky skladbu se stuhami a v hudební výchově žáci potvrdili vysoké vnímání rytmu při muzikoterapii.
ZŠ speciální je v Jihlavě doplněna Praktickou školou. Tento typ školy je u nás vpodstatě jedinou možností středního vzdělávání pro takto postižené děti. Jak zaznívá v dokumentu, mohou se pak některé uplatnit v práci např. v chráněných dílnách. Pro mnohé je ale vrcholným cílem naučit se být nezávislými v běžných životních činnostech – tito mladí lidé pak po škole často zůstávají bez životní náplně doma.
Při jihlavské speciální škole nyní pilotně funguje pro tyto absolventy Aktivační centrum s odpolední činností, které problém do jisté míry řeší. Napříště by podobná centra měla vznikat i při dalších podobných školách.
„Je to velký přínos… takto se vrací za kamarády, za učiteli…, alespoň na dvě hodiny si můžeme od sebe i odpočinout, mohu si v tom čase něco zařídit…,“ oceňují v dokumentu rodiče postižených dětí. Škola je podle nich pro děti doslova druhým domovem. Před kamerou účastníci Aktivačního centra pekli v rámci kurzu lidových řemesel vánoční cukroví podle starých receptů. Zachycena byla též fyzioterapie a poradenská činnost pro rodiče v oblasti sociální a zdravotní podpory. Kamery točily i výstavu výtvarných prací žáků v Horáckém divadle s názvem Pocity 2.
I tentokrát se ovšem stalo vrcholem celého natáčení vystoupení školní hudební skupiny Raraši, založené v roce 2003. V tomto případě to bylo společně se smíšeným pěveckým sborem Melodie při Vánočním koncertě v gotické síni radnice, kde děti sklízely velké aplausy publika.
„Pomáhá jim to v pocitu prožívat také úspěch. Těch šancí v životě moc nemají,“ vysvětlují pedagogové. „Dokáží neuvěřitelným způsobem předat v hudbě to, co cítí. Rozdávají neuvěřitelnou porci radosti,“ komentoval jejich výkony sbormistr Pavel Salák. „Mnohdy rodiče koukají, čeho jsou jejich děti schopny, protože to nevědí. Doma to nezjistí,“ dodávají pedagogové.
Schází supervize
Podle slov ředitelky školy Zuzany Šimkové s sebou práce s těžce postiženými dětmi na druhé straně nese velkou zátěž pro učitele: „Co nám někdy chybí, to je podpůrná služba – školní psycholog, tedy supervize, kterou mívají pracovníci v sociálních službách.“
Sami učitelé totiž mají minimální možnost si od problematiky práce s těžce postiženými odpočinout, což vytváří tlak a nebezpečí vyhoření. „Supervize by měla fungovat tak, že například externista přijde do školy a řeší s pracovníky jejich problémy, ať už třeba vztahověpracovní, anebo i osobní,“ vysvětluje Šimková.
Také ZŠ speciální a Praktickou školu čekal v závěru minulého týdne zápis nových žáků. Konal se 24. ledna odpoledne. Tato škola však není spádová a noví žáci sem přicházejí většinou průběžně až poté, kdy se jim nedaří prosadit se ve své spádové škole, kam se primárně hlásí anebo kam už nastoupili. „Většinou k nám potom přicházejí až během jara, anebo v průběhu 1. a 2. třídy,“ vysvětluje Šimková.
—
Dokument o ZŠ speciální * Dokument z cyklu Klíč o jihlavské škole odvysílala ČT 22. ledna. * Lze jej nadále zhlédnout na internetových stránkách ČT. * Ředitelka školy úroveň dokumentu oceňuje i z odborné stránky.
Foto: FRANTIŠEK NEDVĚD MLADŠÍ a žáci ZŠ speciální a Praktické školy Jihlava. Společné setkání ve školní tělocvičně se minulé úterý neslo v duchu tábornických šlágrů a velkého souznění.
Foto: archiv školy
O autorovi: Jiří Varhaník, Jihlava
Přidejte odpověď