Výstava sezóny. Tak se mluví o expozici berlínské galerie s názvem Vídeň-Berlín, která srovnává umělecký svět obou metropolí na počátku 20. století. Už ji vidělo na 100 tisíc lidí. Láká i nevidomé. Několik obrazů totiž vystavuje jako hmatové modely.
reportáž České televize z Berlína
Opereta jako doprovod dobových obrazů. A u kasy scéna obvyklá spíš na koncertech rockových hvězd. Pro tyhle zájemce o výstavu Vídeň-Berlín už není místo. Do Berlínské galerie přišlo za 3 měsíce víc lidí, než kolik žije třeba v Českých Budějovicích.
Ralf BURMEISTER, autor výstavy:“Berlín je město, které roste velmi rychle, po americkém vzoru, všechno je v pohybu.“
Na umělecké střetnutí Vídně a Berlína láká galerie dokonce i nevidomé. Několik obrazů reprodukovala jako hmatové modely, každý v přepočtu za víc než 130 tisíc korun. A jedním z taháků výstavy je plátno Gustava Klimta -rakouské sbírky zapůjčují výhradně s autentickou róbou modelky. Její ornamenty a barevná symbolika hrají stejnou roli jako výraz tváře. Znaky secese. Epochy, kdy Vídeň Berlínu udávala tón.
Výstava návštěvníky dovede až do počátku třicátých let, kdy se cesty obou německy mluvících metropolí rozešly. Na berlínské dadaistické hnutí už Vídeň nenavázala. A ve vzduchu už navíc visela brutální tečka za kulturním rozkvětem obou měst. Poslední obraz výstavy s názvem Výslech. Vznikl rok po nástupu nacistů k moci. Jeho autor zahynul v Osvětimi.
Hmatové reliéfy mají umělecká díla např. od umělců jako je Gustav Klimt, George Grosz nebo Rudolf Schlichter. Moderní technologie na výstavě transformují dvoudimensionální obrazy do trojrozměrných děl.
Např. u 3D portrét Johanny Staude v halence z vídeňské manufaktury si můžete osahat jemnou tkaninu s vjemy z dotyků hedvábí a peří – to velmi názorně zprostředkovvává představu o originálním uměleckém díle.
Přidejte odpověď