Bývalý šampion F1 Michael Schumacher bojuje o život ve francouzské nemocnici poté, co utrpěl poranění hlavy během lyžování mimo sjezdovku. Jak nebezpečné takové lyžování je? ptá se zpravodajský server BBC News.
Schumacher měl na hlavě přilbu, což podle odborníků zabránilo okamžité smrti po nárazu.
Samotné lyžování má při poměrném přepočtu na kontě podstatně méně úmrtí než cyklistika nebo plavání, řekl BBC doktor Mike Langran, který založil internetovou stránku věnovanou zraněním na lyžích a tomu, jak jim předcházet. Čísla, která cituje, uvádějí, že počet úmrtí při lyžování je průměrně 2,07 na milion lidí.
U cyklistiky je to 29,4 úmrtí na každý milion a u plavání 72,7 úmrtí. Tento poměr byl vypočítán z celkového počtu lidí věnujících se ročně dané aktivitě a vydělen počtem zaznamenaných úmrtí při jejím provozování.
Pokud jde o zranění, připadají průměrně zhruba dvě až čtyři na každých 1000 dní strávených na svahu, dodal Langran.
Je ježdění mimo upravené sjezdovky nebezpečnější? V tomto ohledu souhrnné statistiky neexistují a není možné zjistit, kolik lidí mimo sjezdovky lyžuje, uvádějí odborníci. Pod lyžování mimo sjezdovku spadá ježdění v kterékoli oblasti, která není vyznačená a udržovaná pro lyžaře.
Svahy mimo sjezdovky neupravují sněžné pluhy. Kameny, skály, strmé svahy a srázy nemusí být snadno rozpoznatelné, zvláště pak při zhoršené viditelnosti. Ale největší riziko představují laviny.
Podle Nigela Shepherda, bezpečnostního poradce britského Ski klubu, laviny každý rok ve Francii zabijí 24 až 26 lidí. Sjezdovky jsou obvykle chráněné kontrolovanými odstřely a sněžnými pluhy. Ovšem za oblasti mimo sjezdovky nemají lyžařské areály žádnou odpovědnost.
Tom Robbins, redaktor cestovatelské rubriky listu Financial Times, byl před časem nedaleko místa ve středisku Méribel, kde k Schumacherově nehodě došlo. Podle něj místo, kde Schumacher jel mimo sjezdovku, je velmi pozvolný terén na dohled od modré, relativně lehké sjezdovky. Nepustil se tedy do nějaké „naprosté divočiny“, řekl Robbins.
K poranění hlavy ale může dojít kdykoli při pádu. A pak je riziko nárazu do kamene či skály vyšší mimo sjezdovku než na ní. Pojišťovny obvykle požadují příplatek za lyžařské dovolené a mohou výslovně zakazovat lyžování mimo vyznačené sjezdovky, pokud má být pojistné plnění za případný úraz vyplaceno. Anebo mohou podmínit lyžování mimo sjezdovku přítomností průvodce.
Langran si ale myslí, že pokud člověk zváží všechny faktory, pak při jízdě mimo sjezdovku paradoxně dochází k menšímu počtu zranění a nehod. „To je možná dílem způsobeno tím, že většina lyžařů jezdících mimo sjezdovky patří k těm zkušenějším a používá lepší vybavení,“ uvedl.
A k tomu přispívá i skutečnost, že mimo sjezdovku je méně lidí, s nimiž by se mohli srazit; srážky na sjezdovkách jsou naopak častou příčinou nehod a také důvodem, proč se rozšířilo používání přileb.
BBC News
Přidejte odpověď