Číšnice neslyší, objednávky od hostů odezírá

V písecké kavárně Pontes u Kamenného mostu obsluhují návštěvníky lidé s handicapem. Rozhovor deníku MfD s majitelem kavárny. 
O tom, že bariéry mezi světem lidí slyšících a neslyšících se dají snadno zbořit, se můžete přesvědčit třeba v písecké kavárně Pontes u Kamenného mostu. Kávu i dobroty k jídlu tam připravují a hosty obsluhují pracovníci se zdravotním postižením včetně neslyšící Pavly. „Ta se stala naší zaměstnankyní od začátku, když jsme kavárnu před dvěma lety otvírali,“ říká majitel kavárny Michal Grill.

– Jak se domluví s ostatními?

Máme štěstí, že Pavla je velmi šikovná, pracovitá a nastoupila k nám s odhodláním všechno zvládnout. Je to její první zaměstnání, kde musí komunikovat s lidmi. Nabrali jsme ji z Kauflandu, kde chodila na noční směny doplňovat regály. Má obrovskou schopnost odezírat, odezírá až neuvěřitelně, takže o to je to pro nás jednodušší.

– Je vaším jediným zaměstnancem s tímto handicapem?

Pavla je náš kmenový zaměstnanec a její přítel k nám chodí vypomáhat. Je také neslyšící a chodí k nám v létě grilovat, prodávat a pomáhat v kuchyni, jsou oba moc šikovní. A ještě máme paní, která je nedoslýchavá, a ta taky pracuje v kuchyni i na place.

– Kolik máte celkem pracovníků s handicapem?

Jako sociální podnik, který vznikl s pomocí evropského grantu, máme závazek zaměstnávat šest lidí se zdravotním postižením na poloviční úvazek, tedy na čtyři hodiny denně. Pracují u nás lidé s různým handicapem.

– Museli jste kvůli nim nějak upravovat provoz v kavárně?

Nemuseli. Jediné, co jsme udělali, jsou obrázky různých pokrmů a k tomu je postup, z jakých je to surovin. Párkrát jsme jim ukázali, jak se to dělá, a pak si to zapamatují. A když je třeba, nemáme problém jim to ukázat znovu.

Mladá fronta DNES

http://zpravy.idnes.cz/ mfdnes.asp

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.