Jak na výuku znevýhodněných dětí…

Výuku znevýhodněných dětí usnadní nový projekt Univerzity Palackého v Olomouci. Odborníci vytvoří návody, jak by měli učitelé postupovat ve třídách, kde jsou i sociálně znevýhodněné děti.

Odborníci z praxe pod záštitou Pedagogické fakulty vytvoří jednotné návody, podle kterých pak učitelé v běžných školách budou postupovat. Žádné ucelené manuály u nás totiž zatím neexistují. Kantoři, kteří mají ve třídě zdravotně nebo sociálně znevýhodněného žáka, jsou většinou odkázáni jen na vlastní zkušenosti.

reportáž TV Česká televize

Od narození trpí vážnou oční vadou. V září pětiletá Amy nastoupila do mateřské školy v Huzové na Šternbersku.

Lucie OLÁHOVÁ, maminka Amy:“Vidí, ale jako strašně malinko. Prostě ona má dioptrie až jedenáctky.“

Amy proto potřebuje speciální pomůcky. Učitelka se jí navíc musí věnovat o něco víc než zdravým dětem. Těch má ve třídě 19. S něčím podobným se přitom během své praxe ještě nesetkala.

Dáša VOSIKOVÁ, učitelka MŠ Huzová:“Takže jsme začínali na zelené louce, pokus-omyl, pokus-omyl. My nemáme nic, o co se opřít, žádné materiály, všechno nám chybí.“

Stejně jsou na tom i další učitelé. Zdravotně nebo sociálně znevýhodněných dětí, které navštěvují běžné školy, je totiž v České republice až 80 tisíc. Pomoct teď chce projekt Univerzity Palackého v Olomouci.

Pavlína BASLEROVÁ, věcná manažerka pro katalogy:“Bude vytvořeno 7 katalogů, které budou shromažďovat všechna možná podpůrná opatření, která se uplatňují při vzdělávání žáků s jednotlivými druhy zdravotního postižení.“

Projekt se bude zabývat i dalším vzděláváním samotných učitelů.

Jan MICHALÍK, Ústav speciálně-pedagogických studií, UP Olomouc:“Ten systém zahrnuje jednotlivé vzdělávací programy a kurzy, které zvyšují připravenost učitelů pro práci s touto skupinou žáků.“

Součástí projektu je taky řešení pozice asistenta pedagoga v českém školství. Stále totiž nejsou stanovena jednotná pravidla pro jejich fungování. Projekt potrvá 2 roky. Odborníci jednotlivá podpůrná opatření ověří na více než 150 školách. Výsledky pak předají ministerstvu školství, které by je mělo uvést do praxe.

podle reportáže České televize zaznamenala invArena