Proč by se firmy neměly bát zaměstnávat postižené?

ilustrační foto: Flickr.com

Mezi zaměstnavateli neustále přetrvávají předsudky, že zaměstnávat handicapované přináší jen problémy, a tak za ně raději odvedou více peněz do státní kasy. Přitom mezi OZP patří i lidé, na kterých žádný handicap mnohdy vůbec nepoznáte.

Zaměstnávání zdravotně postižených v Česku upravuje zákon a firmám s více než 25 zaměstnanci určuje čtyřprocentní kvótu z celkového počtu pracovních míst. Pokud se firmě nedaří zaměstnat dostačující počet handicapovaných lidí, může to vyřešit takzvaným náhradním plněním. V praxi to znamená, že odebírá výrobky či služby od chráněných dílen nebo odvádí prostředky do státního rozpočtu.

V této oblasti je stále řada předsudků. Manažeři i pracovníci HR si handicapované často představují jako nevidomé nebo lidi na vozíku, ale osoby se zdravotním postižením (OZP) jsou například i astmatici nebo ti po závažnější operaci. Na 80 procentech z nich na první pohled nepoznáte, že mají nějaké zdravotní potíže.

V Česku je přibližně půl milionu lidí se zdravotním postižením, ale podle expertů existuje stejný počet těch, již se k postižení nehlásí. Dalším důvodem, který brání většímu zaměstnávání, je zažité klišé z minulosti, že handicapovaného je velmi obtížné propustit. Přitom dnes jsou na tom před zákoníkem práce všichni stejně. Dále přetrvává obava, že handicapovaní vyžadují nadstandardní péči, a strach z toho, jak je přijmou kolegové.

Tito lidé však musí odvádět stejný výkon jako ti zdraví, jen k tomu někdy potřebují specifické podmínky.

Firmám umožňují vytvořit různorodé pracovní prostředí, které se podobá reálnému světu více než nějaké uzavřené akvárium, kde jsou všichni stejní. Pro zaměstnavatele je to i konkurenční výhoda, která utváří pozitivní image a zlepšuje firemní kulturu. Lidé s postižením si práce velmi váží a jsou většinou vysoce motivovaní, protože stále ještě přetrvává znevýhodňování této skupiny žadatelů o práci.

Rady pro personalisty, co udělat, když se rozhodnou zaměstnat handicapované:

1. Zajistěte si podporu vedení společnosti, tedy vysvětlete manažerům, jaké specifické podmínky je potřeba připravit a jaké benefity to může přinést.
2. Dohodněte se s manažery, které pozice ve firmě jsou vhodné pro handicapované, a inzerujte je.
3. Měňte optiku vnímání postižených ve své společnosti, můžete třeba spustit interní kampaň, která pomůže předsudky odbourat.
4. Motivujte stávající zaměstnance, aby se ke statusu OZP přihlásili. 5. Spusťte referenční program, ve kterém přimějete pracovníky, aby pro volnou pracovní pozici doporučili handicapovaného člověka ze svého okolí.
6. Uspořádejte workshopy pro manažery, ve kterých jim téma přiblížíte a ukážete jeho pozitiva. 7. Umožněte práci z domova nebo zkrácené úvazky.

Martin Vejplacha
Mladá fronta DNES

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.