Zmatek, nejasná metodika, přetížení zaměstnanců. Tak vypadala sociální reforma exministra práce Jaromíra Drábka (TOP 09). Server Týden.cz prošel výpovědi pracovníků úřadů práce, které posbíral Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. Podle nich reforma znemožnila práci s klienty a zredukovala ji na výplatu dávek.
Převedení výplaty dávek v hmotné nouzi z obcí na úřad podle zaměstnanců ÚP znemožnilo práci s klienty a zredukovalo ji na pouhou výplatu peněz. Na dotazy výzkumného ústavu odpovídalo 86 různě zařazených pracovníků. Ti prý v rozhovorech poukazovali na to, že ani čtyři měsíce po zahájení reformy nebyly zajištěny základní podmínky pro její úspěšné převedení do praxe.
„Pracovní a organizační podmínky prý téměř znemožňovaly poskytování komplexní sociální pomoci a pracovníci na ÚP ČR podle výpovědí často čelili dilematu, zda na vlastní náklady (přesčasy, vyčerpání) nadále působit jako sociální pracovníci, či se podvolit očekáváním svých nadřízených a akceptovat roli pouhých administrátorů dávek,“ konstatují autoři studie.
Nejde jen o výplatu dávek
„Na jednu pracovnici nebo jednu referentku je v současné době nějakých 260 klientů, osob… Ty osoby mají ještě samozřejmě i rodiny,“ uvádí studie jednu z výpovědí, která dokládá přetíženost zaměstnanců.
Server Týden.cz poukazuje na názor studie, že agenda hmotné nouze by neměla být pouze o vyplácení dávek. Pracovníci však nyní prý nemají kapacity ani na sociální šetření, ani na práci s klienty.
Parlamentnilisty.cz
Přidejte odpověď